| dc.contributor.author | احسانی, ابوالفضل | fa_IR |
| dc.contributor.author | سهرابی اسمرود, فرامرز | fa_IR |
| dc.contributor.author | قربان جهرمی, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T13:18:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T13:18:56Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T13:18:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T13:18:56Z | |
| dc.date.issued | 2021-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احسانی, ابوالفضل, سهرابی اسمرود, فرامرز, قربان جهرمی, رضا. (1400). تأثیر مداخله کنترل استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی و خوش بینی دانشآموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 28(8), 0-0. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7169-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/876547 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و هدف: کنترل استرس مبتنی بر ذهنآگاهی، فرایند ایجاد حالتهای شناختی، ذهنی و عاطفی انعطافپذیری است که میتواند در بهبود عوامل روانشناسی مؤثر باشد، بنابراین هدف از تحقیق حاضر تعیین اثربخشی آموزش کنترل استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودکارآمدی و خوشبینی دانشآموزان بود.
روش: در این مطالعه شبه آزمایشی، جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 و والدین آنها بود که از این بین با توجه به نیمه آزمایشی بودن مطالعه تعداد 30 دانشآموز به همراه والدینشان به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه در نظر گرفته شد که به دو گروه آزامایشی (تعداد= 15 نفر) و گروه کنترل (تعداد= 15 نفر) تقسیم شدند. آموزش کنترل استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر اساس بسته آموزشی کاباتزین (1970) در 8 جلسه دو ساعته اجرا شد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و نسخه تجدیدنظرشده آزمون جهتگیری زندگی اسچیر و همکاران (1994) بود. دادههای به دست آمده به کمک آزمون t مستقل و t وابسته مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته: یافتهها نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهنآگاهی در بهبود خودکارآمدی و خوشبینی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد به طوری که سطح خودکارآمدی و خوشبینی افزایش معناداری داشتند (05/0>p).
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان اینگونه نتیجهگیری نمود که بهبود خودکارآمدی و خوشبینی دانشآموزان نیاز به یادگیری مهارتهای کنترل استرس مبتنی بر ذهنآگاهی در بین والدین دارد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | کنترل استرس | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی | fa_IR |
| dc.subject | خوشبینی. | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر مداخله کنترل استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی و خوش بینی دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه رانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 28 | |
| dc.citation.issue | 8 | |
| dc.citation.spage | 0 | |
| dc.citation.epage | 0 | |