نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحسانی, ابوالفضلfa_IR
dc.contributor.authorسهرابی اسمرود, فرامرزfa_IR
dc.contributor.authorقربان جهرمی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T13:18:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T13:18:56Z
dc.date.available1400-12-14T13:18:55Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T13:18:56Z
dc.date.issued2021-11-01en_US
dc.date.issued1400-08-10fa_IR
dc.identifier.citationاحسانی, ابوالفضل, سهرابی اسمرود, فرامرز, قربان جهرمی, رضا. (1400). تأثیر مداخله کنترل استرس مبتنی بر ذهن‌ آگاهی بر خودکارآمدی و خوش ‌بینی دانش‌‌آموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 28(8), 0-0.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7169-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/876547
dc.description.abstractمقدمه و هدف: کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی، فرایند ایجاد حالت‏های شناختی، ذهنی و عاطفی انعطاف‏پذیری است که می‏تواند در بهبود عوامل روانشناسی مؤثر باشد، بنابراین هدف از تحقیق حاضر تعیین اثربخشی آموزش کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی بر خودکارآمدی و خوش‏بینی دانش‏آموزان بود. روش: در این مطالعه شبه آزمایشی، جامعه آماری شامل دانش‏آموزان دوره اول متوسطه شهر تهران در نیمسال اول سال ‏تحصیلی 98-1397 و والدین آنها بود که از این بین با توجه به نیمه آزمایشی بودن مطالعه تعداد 30 دانش‏آموز  به همراه والدینشان به روش نمونه‏گیری تصادفی به عنوان نمونه در نظر گرفته شد که به دو گروه آزامایشی (تعداد= 15 نفر) و گروه کنترل (تعداد= 15 نفر) تقسیم شدند. آموزش کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی بر اساس بسته آموزشی کابات‏زین (1970) در 8 جلسه دو ساعته اجرا شد. ابزارهای گردآوری داده‏ها شامل پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و نسخه تجدیدنظرشده آزمون جهت‏گیری زندگی اسچیر و همکاران (1994) بود. داده‏های به دست آمده به کمک آزمون t مستقل و t وابسته مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته: یافته‏ها نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی در بهبود خودکارآمدی و خوش‏بینی دانش‏آموزان تأثیر معناداری دارد به طوری که سطح خودکارآمدی و خوش‏بینی افزایش معناداری داشتند (05/0>p). نتیجه گیری: به طور کلی می‏توان این‏گونه نتیجه‏گیری نمود که بهبود خودکارآمدی و خوش‏بینی دانش‏آموزان نیاز به یادگیری مهارت‏های کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی در بین والدین دارد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectکنترل استرسfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectخوش‌بینی.fa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleتأثیر مداخله کنترل استرس مبتنی بر ذهن‌ آگاهی بر خودکارآمدی و خوش ‌بینی دانش‌‌آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه رانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue8
dc.citation.spage0
dc.citation.epage0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد