• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 28, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 28, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر مداخله کنترل استرس مبتنی بر ذهن‌ آگاهی بر خودکارآمدی و خوش ‌بینی دانش‌‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    احسانی, ابوالفضلسهرابی اسمرود, فرامرزقربان جهرمی, رضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و هدف: کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی، فرایند ایجاد حالت‏های شناختی، ذهنی و عاطفی انعطاف‏پذیری است که می‏تواند در بهبود عوامل روانشناسی مؤثر باشد، بنابراین هدف از تحقیق حاضر تعیین اثربخشی آموزش کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی بر خودکارآمدی و خوش‏بینی دانش‏آموزان بود. روش: در این مطالعه شبه آزمایشی، جامعه آماری شامل دانش‏آموزان دوره اول متوسطه شهر تهران در نیمسال اول سال ‏تحصیلی 98-1397 و والدین آنها بود که از این بین با توجه به نیمه آزمایشی بودن مطالعه تعداد 30 دانش‏آموز  به همراه والدینشان به روش نمونه‏گیری تصادفی به عنوان نمونه در نظر گرفته شد که به دو گروه آزامایشی (تعداد= 15 نفر) و گروه کنترل (تعداد= 15 نفر) تقسیم شدند. آموزش کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی بر اساس بسته آموزشی کابات‏زین (1970) در 8 جلسه دو ساعته اجرا شد. ابزارهای گردآوری داده‏ها شامل پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و نسخه تجدیدنظرشده آزمون جهت‏گیری زندگی اسچیر و همکاران (1994) بود. داده‏های به دست آمده به کمک آزمون t مستقل و t وابسته مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته: یافته‏ها نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی در بهبود خودکارآمدی و خوش‏بینی دانش‏آموزان تأثیر معناداری دارد به طوری که سطح خودکارآمدی و خوش‏بینی افزایش معناداری داشتند (05/0>p). نتیجه گیری: به طور کلی می‏توان این‏گونه نتیجه‏گیری نمود که بهبود خودکارآمدی و خوش‏بینی دانش‏آموزان نیاز به یادگیری مهارت‏های کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی در بین والدین دارد.
    کلید واژگان
    کنترل استرس
    خودکارآمدی
    خوش‌بینی.
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2021-11-01
    1400-08-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه رانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
    استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7169-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/876547

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب