• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 28, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 28, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر دو پروتکل فعالیت بدنی حاد بر توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    عبدالهی گازاری, مریمرجبی, حمیدقراخانلو, رضارستمی, رضاقدیری, فرهاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.005 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی (ADHD) ناشی از قطع رشد مغزی در توسعه عصب مرکزی است که نارسایی هایی را در میزان توجه به ویژه توجه انتخابی این کودکان به وجود می آورد. چنانچه هدف از انجام پژوهش حاضر نیز بررسی تأثیر دو پروتکل فعالیت بدنی حاد بر توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی بود. روش کار: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال ADHD مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی آتیه درخشان ذهن تهران بود. از این میان 24 کودک ADHD ترکیبی به صورت هدفدار در دسترس که شرایط لازم را دارا بودند انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه فعالیت تناوبی شدید، فعالیت جسمانی شناختی و گروه کنترل (هر کدام 8 نفر) تقسیم شدند. گروه‌های آزمایش قبل و بعد از شرکت در فعالیت بدنی و گروه کنترل پس از حضور در شرایط کنترل، با استفاده از آزمون استروپ مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های حاصل به منظور بررسی تغییرات درون‌گروهی از طریق آزمون تی وابسته و برای بررسی تفاوت‌های بین گروهی از طریق تحلیل واریانس یک‌طرفه (ANOVA) به وسیله نرم‌افزار SPSS 20 تحلیل شد. سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش کاهش معنی‌داری را در خرده آزمون‌های زمان واکنش (010/0P=) و خطا (002/0P=) در گروه فعالیت تناوبی شدید نشان داد. همچنین کاهش معنی‌داری در زمان تداخل در گروه فعالیت جسمانی شناختی مشاهده شد (010/0P=). در مقایسه بین گروهی نتایج، تفاوت معنی‌داری بین خرده آزمون‌های مورد بررسی در گروه‌های تحقیق نشان داده نشد. نتیجه‌گیری: بنابراین نتایج پژوهش بیانگر این مطلب است که شرکت در یک جلسه پروتکل‌های فعالیت بدنی تناوبی شدید و فعالیت جسمانی شناختی به ترتیب می‌توانند منجر به بهبود توجه انتخابی و تسهیل عملکرد در کودکان ADHD شوند.  
    کلید واژگان
    ADHD
    فعالیت تناوبی شدید
    فعالیت جسمانی شناختی
    توجه انتخابی
    آزمون استروپ
    فیزیولوژی ورزش

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2021-09-01
    1400-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشگاه تربیت مدرس
    دانشگاه تهران
    دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6321-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/876523

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب