• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 28, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 28, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    هم سنجی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان هیجان مدار و آموزش گروهی مبتنی بر درمانACT بر دلبستگی، صمیمیت و رضایت جنسی در زنان مبتلا به بی میلی جنسی

    (ندگان)پدیدآور
    ایران نژاد, زهرهحمیدی پور, رحیمحیدری, حسنداوری, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    891.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان هیجان­مدار و آموزش گروهی مبتنی بر درمان ACT بر دلبستگی، صمیمیت و رضایت جنسی در زنان مبتلا به بی­میلی جنسی در زنان نجف­آباد انجام شد. روش: جامعه آماری متشکل از تمامی زنان متاهل شهر نجف­آباد در سال 1398 بود که به مرکز مشاوره ماهور شهر نجف­آباد مراجعه کرده بودند. تعداد 40 نفر از زنانی که دارای نمره پایینی در مقیاس رابطه جنسی هاگز و استل بوده و تشخیص بی­میلی جنسی برای آنها تأیید شد، با استفاده از نمونه­گیری دردسترس انتخاب و بصورت تصادفی در گروه­ها جایگذاری شدند. ابزار به کار رفته در پژوهش پرسشنامه سبک­های دلبستگی کولینز و رید، پرسشنامه صمیمیت زناشویی تامپسون و واکر و شاخص عملکرد جنسی زنان روزن و همکاران بودند که در پیش­آزمون و پس­آزمون با رعایت اصول اخلاقی پژوهش بر روی اعضای نمونه پژوهش انجام شد. جهت تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره در سطح معناداری (05/0=α) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج بدست آمده نشان داد که مداخلات ارائه شده بر گروه­های آزمایش توانسته تاثیر معناداری بر بهبود میانگین صمیمیت زناشویی (001/0>p) و رضایت جنسی (001/0>p) داشته باشد. این مداخلات بر میانگین سبک­های دلبستگی ایمن (001/0>p)، اجتنابی (05/0>p) و دوسوگرا (001/0>p) نیز اثربخشی معناداری داشتند. همچنین مشخص شد که مداخلات ارائه شده بر گروه­های آزمایش، تنها در بهبود صمیمیت زناشویی تفاوت معناداری داشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی معنادار مداخلات ارائه شده بر متغیرهای پژوهش، به نظر میرسد اجرای این روش گروه درمانی در سطوح گسترده جامعه می تواند سلامت روان زنان جامعه را بهبود بخشد.
    کلید واژگان
    آموزش گروهی مبتنی بر درمان ACT
    صمیمیت زناشویی
    رضایت جنسی
    سبک‌های دلبستگی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2021-07-01
    1400-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
    دانشکده فرهنگیان، تهران، ایران
    دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
    دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6531-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/876493

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب