هم سنجی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان هیجان مدار و آموزش گروهی مبتنی بر درمانACT بر دلبستگی، صمیمیت و رضایت جنسی در زنان مبتلا به بی میلی جنسی
(ندگان)پدیدآور
ایران نژاد, زهرهحمیدی پور, رحیمحیدری, حسنداوری, حسیننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان هیجانمدار و آموزش گروهی مبتنی بر درمان ACT بر دلبستگی، صمیمیت و رضایت جنسی در زنان مبتلا به بیمیلی جنسی در زنان نجفآباد انجام شد.
روش: جامعه آماری متشکل از تمامی زنان متاهل شهر نجفآباد در سال 1398 بود که به مرکز مشاوره ماهور شهر نجفآباد مراجعه کرده بودند. تعداد 40 نفر از زنانی که دارای نمره پایینی در مقیاس رابطه جنسی هاگز و استل بوده و تشخیص بیمیلی جنسی برای آنها تأیید شد، با استفاده از نمونهگیری دردسترس انتخاب و بصورت تصادفی در گروهها جایگذاری شدند. ابزار به کار رفته در پژوهش پرسشنامه سبکهای دلبستگی کولینز و رید، پرسشنامه صمیمیت زناشویی تامپسون و واکر و شاخص عملکرد جنسی زنان روزن و همکاران بودند که در پیشآزمون و پسآزمون با رعایت اصول اخلاقی پژوهش بر روی اعضای نمونه پژوهش انجام شد. جهت تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره در سطح معناداری (05/0=α) استفاده شد.
یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داد که مداخلات ارائه شده بر گروههای آزمایش توانسته تاثیر معناداری بر بهبود میانگین صمیمیت زناشویی (001/0>p) و رضایت جنسی (001/0>p) داشته باشد. این مداخلات بر میانگین سبکهای دلبستگی ایمن (001/0>p)، اجتنابی (05/0>p) و دوسوگرا (001/0>p) نیز اثربخشی معناداری داشتند. همچنین مشخص شد که مداخلات ارائه شده بر گروههای آزمایش، تنها در بهبود صمیمیت زناشویی تفاوت معناداری داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی معنادار مداخلات ارائه شده بر متغیرهای پژوهش، به نظر میرسد اجرای این روش گروه درمانی در سطوح گسترده جامعه می تواند سلامت روان زنان جامعه را بهبود بخشد.
کلید واژگان
آموزش گروهی مبتنی بر درمان ACTصمیمیت زناشویی
رضایت جنسی
سبکهای دلبستگی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2021-07-011400-04-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایراندانشکده فرهنگیان، تهران، ایران
دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




