نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسمخانی اکبری نژاد, هادیfa_IR
dc.contributor.authorنقی زاده علمداری, ماهکfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T13:01:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T13:01:32Z
dc.date.available1400-12-14T13:01:31Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T13:01:32Z
dc.date.issued2021-08-01en_US
dc.date.issued1400-05-10fa_IR
dc.identifier.citationاسمخانی اکبری نژاد, هادی, نقی زاده علمداری, ماهک. (1400). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان راه‌حل‌محورکوتاه‌مدت بر خودکارآمدی درد و تاب‌آوری دانش‌آموزان دختر مبتلا به سردرد مزمن. بیهوشی و درد, 12(2), 1-18.fa_IR
dc.identifier.issn2228-6659
dc.identifier.issn2322-3324
dc.identifier.urihttp://jap.iums.ac.ir/article-1-5576-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/875682
dc.description.abstractمقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان راه‌حل‌محور کوتاه‌مدت بر خودکارآمدی درد و تاب‌آوری دانش‌آموزان دختر مبتلا به سردرد مزمن بود. روش‌ها: روش پژوهش، نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان دختر مبتلا به سردرد مزمن دوره متوسطه دوم مدارس شهر تبریز در سال‌تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب، و به‌صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروه‌های آزمایشی، درمان مختص گروه خود را به‌ترتیب در 8 و 6 جلسه دریافت کردند. تجزیه و تحلیل یافته‌ها از طریق آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام گرفت. یافته‌ها: در پیش‌آزمون، میانگین و انحراف معیار درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای خودکارآمدی درد (72/4±10/29) و برای تاب‌آوری (05/5±20/43)، در درمان راه‌حل‌محور کوتاه‌مدت برای خودکارآمدی درد (76/4±60/27) و برای تاب‌آوری (39/4±30/42)، و در گروه کنترل برای خودکارآمدی درد (47/4±00/29) و برای تاب‌آوری (66/5±40/42) بود. هر دو درمان در مقایسه با گروه کنترل، خودکارآمدی درد و تاب‌آوری بیماران را در پس­آزمون افزایش دادند (001/0>p). در مرحله پیگیری، اثر این دو درمان بر خودکارآمدی درد و تاب‌آوری ماندگار بود (001/0>p). تأثیر این دو درمان بر خودکارآمدی درد و تاب‌آوری در مراحل پس‌آزمون و پیگیری یکسان بود (05/0<p). نتیجه‌گیری: این دو درمان ممکن است با کاهش فاجعه‌آمیزکردن سردرد و در نتیجه کاهش اضطراب و ترس مرتبط با درد، در کاهش شدت سردرد و از این‌رو در افزایش خودکارآمدی درد و تاب‌آوری دانش‌آموزان دختر مبتلا به سردرد مزمن موثر باشند و می‌‌توانند راهبرد پیشگیرانه مفیدی تلقی شوند.fa_IR
dc.format.extent458
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن رژیونال آنستزی و درد ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofبیهوشی و دردfa_IR
dc.relation.ispartofAnesthesiology and Painen_US
dc.subjectدرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectدرمان راه‌حل‌محور کوتاه‌مدتfa_IR
dc.subjectخودکارآمدی دردfa_IR
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectسردرد مزمنfa_IR
dc.subjectمديريت درد مزمنfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان راه‌حل‌محورکوتاه‌مدت بر خودکارآمدی درد و تاب‌آوری دانش‌آموزان دختر مبتلا به سردرد مزمنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه نبی اکرم (ص)fa_IR
dc.contributor.departmentموسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue2
dc.citation.spage1
dc.citation.epage18


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد