نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبرادران, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorمیرزائی ملاطی, مائدهfa_IR
dc.contributor.authorپارسامهر, نسرینfa_IR
dc.contributor.authorطهماسبی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T10:14:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T10:14:22Z
dc.date.available1400-12-14T10:14:21Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T10:14:22Z
dc.date.issued2021-10-01en_US
dc.date.issued1400-07-09fa_IR
dc.identifier.citationبرادران, مجید, میرزائی ملاطی, مائده, پارسامهر, نسرین, طهماسبی, مریم. (1400). استرس، تنظیم‌شناختی هیجان و احساس معنا در زنان دانشجو طی پاندمی کووید ـ 19: یک مطالعه مقطعی مبتنی بر وب. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 30(3), 6-6. doi: 10.32598/JGUMS.30.3.1673.1fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/JGUMS.30.3.1673.1
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-2350-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/868265
dc.description.abstractزمینه;پاندمی کووید ـ 19 در سراسر کشورهای جهان، اثرات منفی روانی‌ ـ اجتماعی برای خانواده به همراه داشته است. این مسئله با توجه به اینکه زنان عهده‌دار مسئولیت مراقبت‌های بهداشتی در خانواده‌اند، حائز اهمیت است. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه تنظیم‌شناختی ‌هیجان و احساس معنا در استرس ادراک‌شده حاصل از پاندمی کووید ـ 19 در زنان دانشجو بود. مواد و روش‌ها: طرح آماری پژوهش، از نوع مقطعی ـ تحلیلی است. در اردبیهشت ماه سال 1399 از جامعه آماری پژوهش زنان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، تعداد 100 نفر به عنوان نمونه، به روش نمونه‌گیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس‌های تنظیم‌شناختی ‌هیجان، معنای زندگی و استرس ادراک‌شده استفاده شد. همچنین تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با روش پسرو انجام شد. یافته‌ها: برآمد تحلیل همبستگی بین متغیرها نشان داد که میان استرس ادراک شده و برخی زیرمقیاس‌های تنظیم‌شناختی‌ هیجان همچون ارزیابی‌ مجدد (0/226-=r، p=0/005) و حضور معنا (r=-0/341, p=0/001) و احساس معنا (r=-0/211,p=0/005) ارتباط منفی معنادار یافت وجود دارد. همچنین بین استرس ادراک‌شده و پذیرش (p=0/005, r=0/175) و سرزنش دیگران (r=-0/236, p=0/001) و نشخوار فکری (p=0.001, r=-0/274) ارتباط مثبت معنادار یافت شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز آشکار کرد که متغیرهای حضور معنا، ارزیابی مجدد و سرزنش دیگران در پیش‌بینی تغییرات مربوط به استرس ادراک‌شده، 22 درصد نقش دارند (0/001>P). نتیجه‌گیری: به‌کارگیری راهبردهای تنظیم‌شناختی ‌هیجان و داشتن احساس معنا در زندگی می‌تواند از میزان شدت بار روانی در شرایط استرس‌زا بکاهد.د.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/JGUMS.30.3.1673.1
dc.subjectاحساس معناfa_IR
dc.subjectاسترس ادراک‌شدهfa_IR
dc.subjectتنظیم‌شناختی هیجانfa_IR
dc.subjectکووید ـ 19fa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleاسترس، تنظیم‌شناختی هیجان و احساس معنا در زنان دانشجو طی پاندمی کووید ـ 19: یک مطالعه مقطعی مبتنی بر وبfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای روان شناسی سلامت، استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور. تهران. ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی. واحد لاهیجان. ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی روان شناسی محض، دانشگاه پیام نور، واحد املش. گیلان. ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی. واحد لاهیجان. ایران.fa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue3
dc.citation.spage6
dc.citation.epage6


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد