استرس، تنظیمشناختی هیجان و احساس معنا در زنان دانشجو طی پاندمی کووید ـ 19: یک مطالعه مقطعی مبتنی بر وب
(ندگان)پدیدآور
برادران, مجیدمیرزائی ملاطی, مائدهپارسامهر, نسرینطهماسبی, مریم
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه;پاندمی کووید ـ 19 در سراسر کشورهای جهان، اثرات منفی روانی ـ اجتماعی برای خانواده به همراه داشته است. این مسئله با توجه به اینکه زنان عهدهدار مسئولیت مراقبتهای بهداشتی در خانوادهاند، حائز اهمیت است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه تنظیمشناختی هیجان و احساس معنا در استرس ادراکشده حاصل از پاندمی کووید ـ 19 در زنان دانشجو بود.
مواد و روشها: طرح آماری پژوهش، از نوع مقطعی ـ تحلیلی است. در اردبیهشت ماه سال 1399 از جامعه آماری پژوهش زنان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، تعداد 100 نفر به عنوان نمونه، به روش نمونهگیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای تنظیمشناختی هیجان، معنای زندگی و استرس ادراکشده استفاده شد. همچنین تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با روش پسرو انجام شد.
یافتهها: برآمد تحلیل همبستگی بین متغیرها نشان داد که میان استرس ادراک شده و برخی زیرمقیاسهای تنظیمشناختی هیجان همچون ارزیابی مجدد (0/226-=r، p=0/005) و حضور معنا (r=-0/341, p=0/001) و احساس معنا (r=-0/211,p=0/005) ارتباط منفی معنادار یافت وجود دارد. همچنین بین استرس ادراکشده و پذیرش (p=0/005, r=0/175) و سرزنش دیگران (r=-0/236, p=0/001) و نشخوار فکری (p=0.001, r=-0/274) ارتباط مثبت معنادار یافت شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز آشکار کرد که متغیرهای حضور معنا، ارزیابی مجدد و سرزنش دیگران در پیشبینی تغییرات مربوط به استرس ادراکشده، 22 درصد نقش دارند (0/001>P).
نتیجهگیری: بهکارگیری راهبردهای تنظیمشناختی هیجان و داشتن احساس معنا در زندگی میتواند از میزان شدت بار روانی در شرایط استرسزا بکاهد.د.
کلید واژگان
احساس معنااسترس ادراکشده
تنظیمشناختی هیجان
کووید ـ 19
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-10-011400-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی گیلانسازمان پدید آورنده
دکترای روان شناسی سلامت، استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور. تهران. ایران.کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی. واحد لاهیجان. ایران.
کارشناسی روان شناسی محض، دانشگاه پیام نور، واحد املش. گیلان. ایران.
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی. واحد لاهیجان. ایران.
شاپا
2008-40482008-4056



