نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنصیری, آرشfa_IR
dc.contributor.authorشعبانی, رامینfa_IR
dc.contributor.authorفدایی چافی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorبیدآبادی, الهامfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T09:58:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T09:58:22Z
dc.date.available1400-12-14T09:58:20Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T09:58:22Z
dc.date.issued2021-09-01en_US
dc.date.issued1400-06-10fa_IR
dc.identifier.citationنصیری, آرش, شعبانی, رامین, فدایی چافی, محمدرضا, بیدآبادی, الهام. (1400). تاثیر یک دوره تمرین دایره ای بر مولفه های عملکرد حرکتی درشت کودکان فلج مغزی دیپلژی اسپاستیک. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور, 9(3), 73-83.fa_IR
dc.identifier.issn2383-3203
dc.identifier.issn2476-2768
dc.identifier.urihttp://journal.nums.ac.ir/article-1-974-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/867797
dc.description.abstractمقدمه فلج مغزی (CP) یک اختلال حرکتی است که حاصل آسیب‌های غیر پیشرونده‌ی حرکتی با منشا آسیب مغزی قبل، حین یا بلافاصله پس از تولد می‌باشد. تمرینات ورزشی نقش بسزایی در بهبودی حرکتی دارد. این مطالعه نیز به منظور بررسی اثر یک دوره تمرینات دایره‌ای بر عملکرد حرکتی درشت کودکان فلج مغزی انجام شد. مواد و روش‌ها این کارآزمایی بالینی روی 34 کودک فلج مغزی انجام شد که به دو گروه مساوی 17 نفره آزمون (تمرین دایره‌ای و یک جلسه در هفته کاردرمانی) و کاردرمانی (یک جلسه در هفته) تقسیم شدند. از ابزار GMFM-88 برای ارزیابی تغییرات عملکرد حرکتی درشت قبل و بعد از 12 هفته تمرین، استفاده شد. تمرینات دایره‌ای که 3 دور و هر دور متشکل از 6 ایستگاه 30 ثانیه‌ای و وقفه‌ی 30 ثانیه‌ای بین ایستگاه‌ها بود، هفته‌ای سه جلسه و به مدت 12 هفته انجام شد. یافته‌ها نتایج آزمون‌های آماری نشان داد که همه اجزای عملکرد حرکتی درشت در گروه آزمون و نیز در گروه کاردرمانی (به جز عملکرد طاقباز و غلطیدن) بهبود معنی‌دار داشت (05/0P <)، لیکن در مقایسه بین گروهی بهبود معنی‌داری در عملکرد حرکتی درشت و اجزای آن در گروه آزمون در مقایسه با گروه کاردرمانی مشاهده شد (01/0=p). نتیجه‌گیری نتایج این پژوهش نشان داد که تمرینات دایره‌ای به همراه کاردرمانی می تواند موجب بهبود بیشتر در عملکرد حرکتی درشت در کودکان فلج مغزی دیپلژی اسپاستیک در مقایسه با کاردرمانی شد.fa_IR
dc.format.extent423
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده علوم پزشکی نیشابورfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده علوم پزشکی نیشابورfa_IR
dc.relation.ispartofJournal Of Neyshabur University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectفلج مغزیfa_IR
dc.subjectاسپاستیکfa_IR
dc.subjectدیپلژیfa_IR
dc.subjectفعالیت حرکتیfa_IR
dc.subjectتمرین دایره‌ایfa_IR
dc.subjectفیزیولوژی ورزشیfa_IR
dc.titleتاثیر یک دوره تمرین دایره ای بر مولفه های عملکرد حرکتی درشت کودکان فلج مغزی دیپلژی اسپاستیکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentفوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، مرکز تحقیقات بیماری های کودکان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage73
dc.citation.epage83


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد