| dc.contributor.author | عاشوری, مجتبی | fa_IR |
| dc.contributor.author | واحدی, شهرام | fa_IR |
| dc.contributor.author | بدری, رحیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | ادیب, یوسف | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T09:58:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T09:58:16Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T09:58:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T09:58:16Z | |
| dc.date.issued | 2021-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عاشوری, مجتبی, واحدی, شهرام, بدری, رحیم, ادیب, یوسف. (1400). اثربخشی مداخلهی مبتنی بر شفقت بر خودانتقادی و افسردگی متقاضیان پشتکنکور. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور, 9(3), 15-26. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-3203 | |
| dc.identifier.issn | 2476-2768 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.nums.ac.ir/article-1-1022-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/867793 | |
| dc.description.abstract | مقدمه
با توجه به اینکه ناکامی در آزمونهای سراسری پیامدهای روانی-هیجانی متعددی برای متقاضیان کنکور به همراه دارد، هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی مداخلهی مبتنی بر شفقت بر خودانتقادی و افسردگی متقاضیان پشتکنکور بود.
مواد و روشها
پژوهش حاضر نیمه آزمایشی پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه متقاضیان پشتکنکور در سال 99 شرکتکننده در کلاسهای آمادگی برای کنکور در شهر خدابنده بودند که از میان آنها 40 نفر (20 نفر گروه مداخله و 20 نفر گروه گواه) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و گواه گمارده شدند. بعد از اجرای پیشآزمون بر روی هر دو گروه، مداخله آزمایشی در طی 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت یک جلسه در هر هفته به اجرا درآمد و پس از اتمام برنامه درمانی، پسآزمون اجرا گردید. دادههای این تحقیق با استفاده از پرسشنامه خودانتقادی گیلبرت و همکاران (2004) و پرسشنامه افسردگی بک (1961) جمع آوری شدند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد.
یافتهها
نتایج نشان داد که پس از مداخله مبتنی بر شفقت در میانگین نمرات خودانتقادی و افسردگی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که نمرات خودانتقادی و افسردگی گروه مداخله پس از مداخله مبتنی بر شفقت به صورت معناداری کاهش یافت (001/0P<).
نتیجهگیری
با توجه به یافتههای تحقیق حاضر میتوان نتیجه گرفت که آموزش خودشفقتی به متقاضیان ناکام در کنکور میتواند با کاهش خودانتقادی آنها مانع بروز افسردگی در آنان شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 369 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده علوم پزشکی نیشابور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal Of Neyshabur University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | شفقت درمانی | fa_IR |
| dc.subject | خودانتقادی | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | متقاضیان پشتکنکور | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی مداخلهی مبتنی بر شفقت بر خودانتقادی و افسردگی متقاضیان پشتکنکور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 15 | |
| dc.citation.epage | 26 | |