نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعاشوری, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorواحدی, شهرامfa_IR
dc.contributor.authorبدری, رحیمfa_IR
dc.contributor.authorادیب, یوسفfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T09:58:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T09:58:16Z
dc.date.available1400-12-14T09:58:15Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T09:58:16Z
dc.date.issued2021-09-01en_US
dc.date.issued1400-06-10fa_IR
dc.identifier.citationعاشوری, مجتبی, واحدی, شهرام, بدری, رحیم, ادیب, یوسف. (1400). اثربخشی مداخله‌ی مبتنی بر شفقت بر خودانتقادی و افسردگی متقاضیان پشت‌کنکور. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور, 9(3), 15-26.fa_IR
dc.identifier.issn2383-3203
dc.identifier.issn2476-2768
dc.identifier.urihttp://journal.nums.ac.ir/article-1-1022-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/867793
dc.description.abstractمقدمه با توجه به اینکه ناکامی در آزمون­های سراسری پیامدهای روانی-هیجانی متعددی برای متقاضیان کنکور به همراه دارد، هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی مداخله­ی مبتنی بر شفقت بر خودانتقادی و افسردگی متقاضیان پشت­کنکور بود. مواد و روش‌­ها پژوهش حاضر نیمه آزمایشی پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه متقاضیان پشت­کنکور در سال 99 شرکت­کننده در کلاس­های آمادگی برای کنکور در شهر خدابنده بودند که از میان آن‌ها 40 نفر (20 نفر گروه مداخله و 20 نفر  گروه گواه) با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و گواه گمارده شدند. بعد از اجرای پیش­آزمون بر روی هر دو گروه، مداخله آزمایشی در طی 8 جلسه 90 دقیقه­ای به صورت یک جلسه در هر هفته به اجرا درآمد و پس از اتمام برنامه درمانی، پس­آزمون اجرا گردید. داده­های این تحقیق با استفاده از پرسشنامه خودانتقادی گیلبرت و همکاران (2004) و پرسشنامه افسردگی بک (1961) جمع آوری شدند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد.   یافته‌­ها نتایج نشان داد که پس از مداخله مبتنی بر شفقت در میانگین نمرات خودانتقادی و افسردگی گروه­ مداخله نسبت به گروه شاهد تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که نمرات خودانتقادی و افسردگی گروه مداخله پس از مداخله مبتنی بر شفقت به صورت معناداری کاهش یافت (001/0P<). نتیجه‌­گیری با توجه به یافته­های تحقیق حاضر می­توان نتیجه گرفت که آموزش خودشفقتی به متقاضیان ناکام در کنکور می­تواند با کاهش خودانتقادی آن‌ها مانع بروز افسردگی در آنان شود.fa_IR
dc.format.extent369
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده علوم پزشکی نیشابورfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده علوم پزشکی نیشابورfa_IR
dc.relation.ispartofJournal Of Neyshabur University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectشفقت درمانیfa_IR
dc.subjectخودانتقادیfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectمتقاضیان پشت‌کنکورfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی مداخله‌ی مبتنی بر شفقت بر خودانتقادی و افسردگی متقاضیان پشت‌کنکورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage15
dc.citation.epage26


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد