اثربخشی مداخلهی مبتنی بر شفقت بر خودانتقادی و افسردگی متقاضیان پشتکنکور
(ندگان)پدیدآور
عاشوری, مجتبیواحدی, شهرامبدری, رحیمادیب, یوسفنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه
با توجه به اینکه ناکامی در آزمونهای سراسری پیامدهای روانی-هیجانی متعددی برای متقاضیان کنکور به همراه دارد، هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی مداخلهی مبتنی بر شفقت بر خودانتقادی و افسردگی متقاضیان پشتکنکور بود.
مواد و روشها
پژوهش حاضر نیمه آزمایشی پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه متقاضیان پشتکنکور در سال 99 شرکتکننده در کلاسهای آمادگی برای کنکور در شهر خدابنده بودند که از میان آنها 40 نفر (20 نفر گروه مداخله و 20 نفر گروه گواه) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و گواه گمارده شدند. بعد از اجرای پیشآزمون بر روی هر دو گروه، مداخله آزمایشی در طی 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت یک جلسه در هر هفته به اجرا درآمد و پس از اتمام برنامه درمانی، پسآزمون اجرا گردید. دادههای این تحقیق با استفاده از پرسشنامه خودانتقادی گیلبرت و همکاران (2004) و پرسشنامه افسردگی بک (1961) جمع آوری شدند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد.
یافتهها
نتایج نشان داد که پس از مداخله مبتنی بر شفقت در میانگین نمرات خودانتقادی و افسردگی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که نمرات خودانتقادی و افسردگی گروه مداخله پس از مداخله مبتنی بر شفقت به صورت معناداری کاهش یافت (001/0P
کلید واژگان
شفقت درمانیخودانتقادی
افسردگی
متقاضیان پشتکنکور
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-09-011400-06-10
ناشر
دانشکده علوم پزشکی نیشابورسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
شاپا
2383-32032476-2768




