• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی مداخله‌ی مبتنی بر شفقت بر خودانتقادی و افسردگی متقاضیان پشت‌کنکور

    (ندگان)پدیدآور
    عاشوری, مجتبیواحدی, شهرامبدری, رحیمادیب, یوسف
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    369.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه با توجه به اینکه ناکامی در آزمون­های سراسری پیامدهای روانی-هیجانی متعددی برای متقاضیان کنکور به همراه دارد، هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی مداخله­ی مبتنی بر شفقت بر خودانتقادی و افسردگی متقاضیان پشت­کنکور بود. مواد و روش‌­ها پژوهش حاضر نیمه آزمایشی پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه متقاضیان پشت­کنکور در سال 99 شرکت­کننده در کلاس­های آمادگی برای کنکور در شهر خدابنده بودند که از میان آن‌ها 40 نفر (20 نفر گروه مداخله و 20 نفر  گروه گواه) با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و گواه گمارده شدند. بعد از اجرای پیش­آزمون بر روی هر دو گروه، مداخله آزمایشی در طی 8 جلسه 90 دقیقه­ای به صورت یک جلسه در هر هفته به اجرا درآمد و پس از اتمام برنامه درمانی، پس­آزمون اجرا گردید. داده­های این تحقیق با استفاده از پرسشنامه خودانتقادی گیلبرت و همکاران (2004) و پرسشنامه افسردگی بک (1961) جمع آوری شدند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد.   یافته‌­ها نتایج نشان داد که پس از مداخله مبتنی بر شفقت در میانگین نمرات خودانتقادی و افسردگی گروه­ مداخله نسبت به گروه شاهد تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که نمرات خودانتقادی و افسردگی گروه مداخله پس از مداخله مبتنی بر شفقت به صورت معناداری کاهش یافت (001/0P
    کلید واژگان
    شفقت درمانی
    خودانتقادی
    افسردگی
    متقاضیان پشت‌کنکور
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2021-09-01
    1400-06-10
    ناشر
    دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    2383-3203
    2476-2768
    URI
    http://journal.nums.ac.ir/article-1-1022-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/867793

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب