نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorچگنی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorعلیاری, شهلاfa_IR
dc.contributor.authorپیشگویی, امیر حسینfa_IR
dc.contributor.authorسراهنگ, مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T08:35:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T08:35:23Z
dc.date.available1400-12-14T08:35:13Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T08:35:23Z
dc.date.issued2022-02-01en_US
dc.date.issued1400-11-12fa_IR
dc.identifier.citationچگنی, زهرا, علیاری, شهلا, پیشگویی, امیر حسین, سراهنگ, مرتضی. (1400). بررسی تأثیر آموزش دگرامدادی در بحران بر دانش، نگرش و عملکرد سربازان. مجله طب نظامی, 23(11), 851-860. doi: 10.30491/JMM.23.11.851fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.23.11.851
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-2950-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/863510
dc.description.abstractزمینه و هدف: کشور ما در ﻣﻌﺮض اﻧﻮاع ﻣﺨﺎﻃﺮات طبیعی و اﻧﺴﺎن ﺳﺎﺧﺖ ﻗﺮار دارد. نیروهای مسلح با بهره‌گیری از قابلیت توزیع منطقه‌ای بسیار مناسب و قابلیت اقدام سریع جزء اولین سازمان‌هایی است که در بحران حضور دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش دگرامدادی در بحران بر دانش، نگرش و عملکرد سربازان طراحی شد. روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی و دو گروهی است که در سال 1396 انجام شد. دو یگان از یگان­‌های مستقر در شهر خرم‌­آباد به‌صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمون و مقایسه تخصیص یافت. در هر گروه (آزمون و مقایسه) 25 نفر از سربازان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گروه آزمون شش جلسه دو ساعته آموزش دگرامدادی به‌صورت آموزش ترکیبی توسط محقق برگزار شد. برای گروه مقایسه مداخله‌ای از سوی محقق انجام نگرفت و آموزش گروه مقایسه طبق روال سابق به روش سخنرانی انجام شد. جهت جمع­‌آوری داده­‌ها از پرسشنامه‌های دانش و نگرش و 5 فهرست وارسی محقق ساخته روا و پایا استفاده شد. پرسشنامه ها  و چک لیست‌ها قبل و یک هفته بعد از مداخله توسط واحد­های مورد پژوهش در هر دو گروه آزمون و مقایسه تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها از آزمون­‌های آماری دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی استفاده شد. یافته­‌ها: دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک اختلاف معناداری نداشتند (0/05<P). همچنین اختلاف معنی‌داری بین دو گروه در دانش، نگرش و عملکرد قبل از انجام مداخله وجود  نداشت (0/05<P). بعد از مداخله آموزشی، اختلاف معنی‌داری بین دو گروه آزمون و مقایسه در میانگین نمرات حیطه‌های دانش و 5 مورد عملکرد بررسی شده (مراقبت از شکستگی، کنترل خونریزی، حمل مصدوم به روش‌های آتش‌نشان، عصایی و سینه خیز) وجود داشت (0/05>P) به‌طوری که نمره گروه آزمون در هر دو حیطه دانش و عملکرد بالاتر بود. اما اختلاف معنی‌داری بین دو گروه آزمون و مقایسه در حیطه نگرش وجود نداشت (0/05<P). نتیجه‌­گیری: با توجه به نقش گسترده نیروهای نظامی در زمان بحران آموزش پرسنل وظیفه از طریق برنامه آموزشی منسجم و برگزاری کلاس‌های آموزشی همراه با تاکید بر آموزش عملی توصیه می‌گردد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.23.11.851
dc.subjectسربازانfa_IR
dc.subjectدگرامدادیfa_IR
dc.subjectبحرانfa_IR
dc.subjectآموزش.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش دگرامدادی در بحران بر دانش، نگرش و عملکرد سربازانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، بیمارستان 525 ارتش، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه بهداشت مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، بیمارستان 525 ارتش، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue11
dc.citation.spage851
dc.citation.epage860


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد