بررسی تأثیر آموزش دگرامدادی در بحران بر دانش، نگرش و عملکرد سربازان
(ندگان)پدیدآور
چگنی, زهراعلیاری, شهلاپیشگویی, امیر حسینسراهنگ, مرتضی
نوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: کشور ما در ﻣﻌﺮض اﻧﻮاع ﻣﺨﺎﻃﺮات طبیعی و اﻧﺴﺎن ﺳﺎﺧﺖ ﻗﺮار دارد. نیروهای مسلح با بهرهگیری از قابلیت توزیع منطقهای بسیار مناسب و قابلیت اقدام سریع جزء اولین سازمانهایی است که در بحران حضور دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش دگرامدادی در بحران بر دانش، نگرش و عملکرد سربازان طراحی شد.
روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی و دو گروهی است که در سال 1396 انجام شد. دو یگان از یگانهای مستقر در شهر خرمآباد بهصورت تصادفی ساده به دو گروه آزمون و مقایسه تخصیص یافت. در هر گروه (آزمون و مقایسه) 25 نفر از سربازان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گروه آزمون شش جلسه دو ساعته آموزش دگرامدادی بهصورت آموزش ترکیبی توسط محقق برگزار شد. برای گروه مقایسه مداخلهای از سوی محقق انجام نگرفت و آموزش گروه مقایسه طبق روال سابق به روش سخنرانی انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دانش و نگرش و 5 فهرست وارسی محقق ساخته روا و پایا استفاده شد. پرسشنامه ها و چک لیستها قبل و یک هفته بعد از مداخله توسط واحدهای مورد پژوهش در هر دو گروه آزمون و مقایسه تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی استفاده شد.
یافتهها: دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک اختلاف معناداری نداشتند (0/05P) بهطوری که نمره گروه آزمون در هر دو حیطه دانش و عملکرد بالاتر بود. اما اختلاف معنیداری بین دو گروه آزمون و مقایسه در حیطه نگرش وجود نداشت (0/05
کلید واژگان
سربازاندگرامدادی
بحران
آموزش.
طب نظامی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2022-02-011400-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهسازمان پدید آورنده
گروه پرستاری، بیمارستان 525 ارتش، خرم آباد، ایرانگروه بهداشت مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
گروه پرستاری، بیمارستان 525 ارتش، خرم آباد، ایران
شاپا
1735-15371735-7667



