نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسمی, علیfa_IR
dc.contributor.authorآتش پور, سیدحمیدfa_IR
dc.contributor.authorسجادیان, ایلنازfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T08:32:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T08:32:11Z
dc.date.available1400-12-14T08:32:11Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T08:32:11Z
dc.date.issued2021-05-22en_US
dc.date.issued1400-03-01fa_IR
dc.date.submitted2021-10-31en_US
dc.date.submitted1400-08-09fa_IR
dc.identifier.citationقاسمی, علی, آتش پور, سیدحمید, سجادیان, ایلناز. (1400). مقایسه اثربخشی سبک فرزند پروری طرحواره محور- نیازمحوربا سبک فرزندپروری ذهن آگاهانه برکاهش اضطراب، استرس و افسردگی درزنان تک والد. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 64(2)doi: 10.22038/mjms.2021.19034fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2021.19034
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_19034.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/863330
dc.description.abstractهدف: فرزندپروری یک فرایند طبیعی برای والدین است ولی بواسطه سبک دلبستگی وطرحواره های ناسازگاراولیه والدین، ممکنست به شکل مطلوب انجام نشود وموجب استرس، اضطراب وافسردگی درآنان گردد. ازاینرو متناسب با چارچوب نظری هرروش فرزندپروری، سبک های متفاوتی وجوددارد ومتناسب با متغیرهای هرسبک فرزند پروری، اثربخشی متفاوتی وجود دارد. هدف دراین پژوهش، مقایسه اثربخشی سبک فرزندپروری طرحواره محور/ نیاز محور با سبک فرزند پروری ذهن آگاهانه برکاهش استرس ، اضطراب و افسردگی تک والدها بود. روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی باپیش آزمون- پس آزمون وگروه کنترل بود وجامعه آماری1730 نفر ازتک والدها در سال 1396 درشهر اصفهان بودند که پس ازآزمایش مقدماتی بریک گروه ده نفره، اعتبارمحتوی آن تائید شدوسپس 75 نفر به صورت هدفمند و مبتنی برملاکهای ورودوخروج انتخاب شدند وبطور تصادفی درسه گروه (شاهد، آموزش طرحواره محور/ نیازمحور وآموزش ذهن آگاهانه)گمارده شدند.برای سنجش متغیرهای پژوهش،پرسشنامه DASS-42 استفاده شد.دوگروه آزمایش، مطابق پروتکل های آموزشی تحت آموزش قرارگرفتند وگروه شاهد هیچگونه آموزشی دریافت ننمود وداده ها ازطریق واریانس اندازه های تکراری تحلیل شدند. یافته ها : براساس نتایج بدست آمده مشخص شدکه آموزش محتوی سبک فرزندپروری درهردوگروه تأثیر معنی داری برکاهش استرس، افسردگی واضطراب تک والد ها داشته است و این تأثیر درمرحله پیگیری نیز باقی مانده است ودرعین حال اثربخشی بطور معناداری درگروه طرحواره محور/ نیازمحور بیشتر ازگروه ذهن اگاهانه بود. نتیجه گیری: باتوجه به اعتبار معنادارروش فرزند پروری طرحواره محور/ نیاز محور بر کاهش افسردگی ،استرس واضطراب تک والدها، استفاده ازاین روش فرزند پروری به مربیان و والدین و مادران وبخصوص تک والدها پیشنهاد می شود .fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2021.19034
dc.subjectفرزندپروریfa_IR
dc.subjectطرحوارهfa_IR
dc.subjectذهن آگاهانهfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی سبک فرزند پروری طرحواره محور- نیازمحوربا سبک فرزندپروری ذهن آگاهانه برکاهش اضطراب، استرس و افسردگی درزنان تک والدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان ،(خوراسگان)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)fa_IR
dc.citation.volume64
dc.citation.issue2
nlai.contributor.orcid0000-0003-2029-7577-
nlai.contributor.orcid0000-0001-5274-1254
nlai.contributor.orcid0000-0003-4257-6967


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد