نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنورانی آزاد, سمانهfa_IR
dc.contributor.authorخداداد کاشی, فرهادfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T08:12:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T08:12:18Z
dc.date.available1400-12-14T08:12:18Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T08:12:18Z
dc.date.issued2021-12-01en_US
dc.date.issued1400-09-10fa_IR
dc.identifier.citationنورانی آزاد, سمانه, خداداد کاشی, فرهاد. (1400). ارزیابی اثر یادگیری و صرفه مقیاس در بخش سلامت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی, 29(99), 277-309. doi: 10.52547/qjerp.29.99.277fa_IR
dc.identifier.issn1027-9024
dc.identifier.issn10
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/qjerp.29.99.277
dc.identifier.urihttp://qjerp.ir/article-1-2934-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/862706
dc.description.abstractکیفیت و کمیت سرمایه انسانی یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی و گسترش آن وابسته به زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی کشورها است. بخش آموزش موجب ارتقای دانش و مهارت فنی نیروی انسانی و بخش بهداشت سلامت آن را تأمین می‌کند. علاوه براین، کیفیت خدمات بهداشتی به نوبه خود متاثر از آموزش است. یادگیری که از طریق آموزش و در فرایند انجام فعالیت، محقق می‌شود بر ساختار هزینه بخش سلامت تأثیر گذار است. با توجه به مراتب فوق هدف محوری مقاله حاضر ارزیابی شدت یادگیری و میزان تحقق صرفه مقیاس در بخش سلامت می‌باشد؛ بدین‌منظور از داده‌های187 کشور جهان مستخرج از پایگاه داده‌های‌ بانک جهانی و روش پنل حداقل مربعات تعمیم یافته عملی(FGLS) استفاده شد. نتایج تحقیق مؤید آن است که در بخش بهداشت و درمان کل جهان وکشورهای توسعه‌یافته بازدهی ثابت به مقیاس برقرار بوده و از تمامی صرفه‌های مقیاس بهره‌برداری شده است. همچنین در این کشورها فرایند یادگیری محقق شده و شدت یادگیری کشورهای توسعه یافته بالاتر از متوسط جهانی است. درحالی‌که در بخش قابل توجهی از کشورهای درحال توسعه هنوز صرفه‌های مقیاس تخلیه نشده است و انتظار می‌رود با افزایش تولید امکان برخورداری از صرفه مقیاس وجود داشته باشد، اما در این کشورها در خصوص شدت یادگیری با قطعیت نمی‌توان اظهار نظر نمود. در مجموع یافته‌های تحقیق دلالت برآن دارد که در بخش سلامت کشورهای جهان صرفه مقیاس و یادگیری محقق شده است و در هر دوره با دو برابر شدن تولید تراکمی هزینه متوسط به میزان 28 درصد سطح قبلی‌اش کاهش می‌یابد. از‌این‌رو هر دو مؤلفه نقش کارآمدی در کاهش هزینه متوسط این بخش داشته‌اند.fa_IR
dc.format.extent646
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت امور اقتصادی و داراییfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادیfa_IR
dc.relation.ispartof2Quarterly Journal of Economic Research and Policiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/qjerp.29.99.277
dc.subjectاثر یادگیریfa_IR
dc.subjectصرفه مقیاسfa_IR
dc.subjectبخش سلامتfa_IR
dc.subjectتراکم دانشfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleارزیابی اثر یادگیری و صرفه مقیاس در بخش سلامت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد یار گروه اقتصاد،دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه اقتصاد،دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue99
dc.citation.spage277
dc.citation.epage309


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد