ارزیابی اثر یادگیری و صرفه مقیاس در بخش سلامت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه
(ندگان)پدیدآور
نورانی آزاد, سمانهخداداد کاشی, فرهادنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
کیفیت و کمیت سرمایه انسانی یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی و گسترش آن وابسته به زیرساختهای آموزشی و بهداشتی کشورها است. بخش آموزش موجب ارتقای دانش و مهارت فنی نیروی انسانی و بخش بهداشت سلامت آن را تأمین میکند. علاوه براین، کیفیت خدمات بهداشتی به نوبه خود متاثر از آموزش است. یادگیری که از طریق آموزش و در فرایند انجام فعالیت، محقق میشود بر ساختار هزینه بخش سلامت تأثیر گذار است. با توجه به مراتب فوق هدف محوری مقاله حاضر ارزیابی شدت یادگیری و میزان تحقق صرفه مقیاس در بخش سلامت میباشد؛ بدینمنظور از دادههای187 کشور جهان مستخرج از پایگاه دادههای بانک جهانی و روش پنل حداقل مربعات تعمیم یافته عملی(FGLS) استفاده شد. نتایج تحقیق مؤید آن است که در بخش بهداشت و درمان کل جهان وکشورهای توسعهیافته بازدهی ثابت به مقیاس برقرار بوده و از تمامی صرفههای مقیاس بهرهبرداری شده است. همچنین در این کشورها فرایند یادگیری محقق شده و شدت یادگیری کشورهای توسعه یافته بالاتر از متوسط جهانی است. درحالیکه در بخش قابل توجهی از کشورهای درحال توسعه هنوز صرفههای مقیاس تخلیه نشده است و انتظار میرود با افزایش تولید امکان برخورداری از صرفه مقیاس وجود داشته باشد، اما در این کشورها در خصوص شدت یادگیری با قطعیت نمیتوان اظهار نظر نمود. در مجموع یافتههای تحقیق دلالت برآن دارد که در بخش سلامت کشورهای جهان صرفه مقیاس و یادگیری محقق شده است و در هر دوره با دو برابر شدن تولید تراکمی هزینه متوسط به میزان 28 درصد سطح قبلیاش کاهش مییابد. ازاینرو هر دو مؤلفه نقش کارآمدی در کاهش هزینه متوسط این بخش داشتهاند.
کلید واژگان
اثر یادگیریصرفه مقیاس
بخش سلامت
تراکم دانش
تخصصي
شماره نشریه
99تاریخ نشر
2021-12-011400-09-10
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییسازمان پدید آورنده
استاد یار گروه اقتصاد،دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستاد گروه اقتصاد،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
1027-902410




