| dc.contributor.author | ویسکرمی, پروین | fa_IR |
| dc.contributor.author | روزبهانی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | ساعدی, سارا | fa_IR |
| dc.contributor.author | قدم پور, عزت اله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T07:20:35Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T07:20:36Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T07:20:35Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T07:20:36Z | |
| dc.date.issued | 2021-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (2021). scientific magazine yafte, 23(4), 169-181. doi: 10.32592/Yafteh.2021.23.4.14 | en_US |
| dc.identifier.issn | 1563-0773 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2021.23.4.14 | |
| dc.identifier.uri | http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3352-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/861334 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: بروز اختلالات تکاملی و رفتاری، شایعترین مشکل در طب کودکان است. رشد مهارتهای حرکتی، زبانی و اجتماعی یکی از موضوعات مهم در رشد مهارتهای بنیادی در سالهای اولیه زندگی است که در صورت عدم ارزیابی مناسب میتواند باعث شیوع اختلالات تکاملی شود. استفاده از ابزارهای استاندارد و دارای روایی و پایایی مناسب از مهمترین مواردی است که باعث دستاوردهای علمی میشود. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارتهای فردی اجتماعی کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه خرم آباد بر اساس مقیاس دنور۲ انجام شد.
مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه این پژوهش کلیه کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه شهرستان خرم آباد بودند که از این جامعه تعداد ۱۲۰ کودک (۵۵ دختر و ۶۵ پسر) در این مطالعه تحلیلی شرکت داشتند و بوسیله آزمون DDST-ll - مقیاس غربالگری رشدی دنور۲- (فرانکنبرگ و دودوس، ۱۹۹۰) مورد ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارتهای فردی–اجتماعی قرار گرفتند. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد.
یافته ها: بین امتیازات رشد حرکتی درشت و ظریف کودکان خرم آباد و کودکان دنور تفاوت چندانی مشاهده نشد. با این وجود کودکان خرم آباد نسبت به کودکان دنور در رشد مهارتهای فردی -اجتماعی رشد یافتهتر بودند ولی در رشد زبان، تأخیر رشدی داشتند.
بحث و نتیجه گیری: آزمون DDST ll طیف وسیعی از جنبههای رشدی را از بدو تولد تا ۶ سالگی پوشش میدهد، لذا استفاده از آن در مراکز بهداشتی، آموزشی و مشاوره توصیه میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 328 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | scientific magazine yafte | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی پژوهشی یافته | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2021.23.4.14 | |
| dc.subject | رشد مهارتهای حرکتی | fa_IR |
| dc.subject | رشد زبان | fa_IR |
| dc.subject | رشد مهارتهای اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | آزمون دنور2 | fa_IR |
| dc.subject | کودکان | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان، و مهارت های فردی اجتماعی کودکان 6 تا 18 ماهه شهرستان خرم آباد بر اساس آزمون دنور 2 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه رفتار حرکتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 169 | |
| dc.citation.epage | 181 | |