نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorویسکرمی, پروینfa_IR
dc.contributor.authorروزبهانی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorساعدی, ساراfa_IR
dc.contributor.authorقدم پور, عزت الهfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T07:20:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T07:20:36Z
dc.date.available1400-12-14T07:20:35Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T07:20:36Z
dc.date.issued2021-09-01en_US
dc.date.issued1400-06-10fa_IR
dc.identifier.citation(2021). scientific magazine yafte, 23(4), 169-181. doi: 10.32592/Yafteh.2021.23.4.14en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2021.23.4.14
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-3352-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/861334
dc.description.abstractمقدمه: بروز اختلالات تکاملی و رفتاری، شایع‌ترین مشکل در طب کودکان است. رشد مهارت‌های حرکتی، زبانی و اجتماعی یکی از موضوعات مهم در رشد مهارت‌های بنیادی در سال‌های اولیه زندگی است که در صورت‌ عدم ارزیابی مناسب می‌تواند باعث شیوع اختلالات تکاملی شود. استفاده از ابزارهای استاندارد و دارای روایی و پایایی مناسب از مهمترین مواردی است که باعث دستاوردهای علمی می‌شود. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارت‌های فردی اجتماعی کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه خرم آباد بر اساس مقیاس دنور۲ انجام شد. مواد و روش ­ها: جامعه مورد مطالعه این پژوهش کلیه کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه شهرستان خرم آباد بودند که از این جامعه تعداد ۱۲۰ کودک (۵۵ دختر و ۶۵ پسر) در این مطالعه تحلیلی شرکت داشتند و بوسیله آزمون DDST-ll - مقیاس غربالگری رشدی دنور۲- (فرانکنبرگ و دودوس، ۱۹۹۰) مورد ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارتهای فردی–اجتماعی قرار گرفتند. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد. یافته­ ها: بین امتیازات رشد حرکتی درشت و ظریف کودکان خرم آباد و کودکان دنور تفاوت چندانی مشاهده نشد. با این وجود کودکان خرم آباد نسبت به کودکان دنور در رشد مهارتهای فردی -اجتماعی رشد یافته‌تر بودند ولی در رشد زبان، تأخیر رشدی داشتند. بحث و نتیجه ­گیری: آزمون DDST ll طیف وسیعی از جنبه‌های رشدی را از بدو تولد تا ۶ سالگی پوشش می‌دهد، لذا استفاده از آن در مراکز بهداشتی، آموزشی و مشاوره توصیه می‌شود.fa_IR
dc.format.extent328
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2021.23.4.14
dc.subjectرشد مهارت‌های حرکتیfa_IR
dc.subjectرشد زبانfa_IR
dc.subjectرشد مهارتهای اجتماعیfa_IR
dc.subjectآزمون دنور2fa_IR
dc.subjectکودکانfa_IR
dc.titleارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان، و مهارت های فردی اجتماعی کودکان 6 تا 18 ماهه شهرستان خرم آباد بر اساس آزمون دنور 2fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه رفتار حرکتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue4
dc.citation.spage169
dc.citation.epage181


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد