ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان، و مهارت های فردی اجتماعی کودکان 6 تا 18 ماهه شهرستان خرم آباد بر اساس آزمون دنور 2
(ندگان)پدیدآور
ویسکرمی, پروینروزبهانی, مهدیساعدی, ساراقدم پور, عزت الهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: بروز اختلالات تکاملی و رفتاری، شایعترین مشکل در طب کودکان است. رشد مهارتهای حرکتی، زبانی و اجتماعی یکی از موضوعات مهم در رشد مهارتهای بنیادی در سالهای اولیه زندگی است که در صورت عدم ارزیابی مناسب میتواند باعث شیوع اختلالات تکاملی شود. استفاده از ابزارهای استاندارد و دارای روایی و پایایی مناسب از مهمترین مواردی است که باعث دستاوردهای علمی میشود. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارتهای فردی اجتماعی کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه خرم آباد بر اساس مقیاس دنور۲ انجام شد.
مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه این پژوهش کلیه کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه شهرستان خرم آباد بودند که از این جامعه تعداد ۱۲۰ کودک (۵۵ دختر و ۶۵ پسر) در این مطالعه تحلیلی شرکت داشتند و بوسیله آزمون DDST-ll - مقیاس غربالگری رشدی دنور۲- (فرانکنبرگ و دودوس، ۱۹۹۰) مورد ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارتهای فردی–اجتماعی قرار گرفتند. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد.
یافته ها: بین امتیازات رشد حرکتی درشت و ظریف کودکان خرم آباد و کودکان دنور تفاوت چندانی مشاهده نشد. با این وجود کودکان خرم آباد نسبت به کودکان دنور در رشد مهارتهای فردی -اجتماعی رشد یافتهتر بودند ولی در رشد زبان، تأخیر رشدی داشتند.
بحث و نتیجه گیری: آزمون DDST ll طیف وسیعی از جنبههای رشدی را از بدو تولد تا ۶ سالگی پوشش میدهد، لذا استفاده از آن در مراکز بهداشتی، آموزشی و مشاوره توصیه میشود.
کلید واژگان
رشد مهارتهای حرکتیرشد زبان
رشد مهارتهای اجتماعی
آزمون دنور2
کودکان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2021-09-011400-06-10
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانگروه رفتار حرکتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران




