| dc.contributor.author | آریاصدر, زیور | fa_IR |
| dc.contributor.author | داوودی, ایران | fa_IR |
| dc.contributor.author | نیسی, عبدالکاظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهرابی زاده هنرمند, مهناز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T07:20:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T07:20:31Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T07:20:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T07:20:31Z | |
| dc.date.issued | 2021-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (2021). scientific magazine yafte, 23(4), 106-120. doi: 10.32592/Yafteh.2021.23.4.9 | en_US |
| dc.identifier.issn | 1563-0773 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2021.23.4.9 | |
| dc.identifier.uri | http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3159-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/861329 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: اختلال وسواس-جبری یک بیماری روانی شدید و طولانی مدت است که با رنج قابل ملاحظه و افت عملکرد همراه است. بر این مبنا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده-محور بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس-جبری انجام شد.
مواد و روش ها: طرح پژوهش از نوع روش نیمه آزمایشی طرح تک موردی (تک آزمودنی) بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان دارای اختلال وسواس-جبری در محدوده سنی 7 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره و کلینیک های روانپزشکی شهر اهواز در زمستان 1398 (مراحل پیگیری فروردین 1399) بودند. در صورت تائید تشخیص اختلال وسواس- جبری، با روش نمونه گیری در دسترس چهار کودک (و مادرانشان) انتخاب و تحت مداخله درمانی 12 جلسه ای شناختی- رفتاری خانواده-محور قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاسه ای وسواس-جبری ییل براون کودک و تاثیر اختلال وسواس–جبری کودک استفاده و برای تجزیه و تحلیل داده ها، روش های ترسیم دیداری یا تحلیل نمودار گرافیکی، شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی بکار گرفته شد.
یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد شاخص پایا در مرحله درمان و پیگیری برای علایم و عملکرد معنی دار می باشد (05/0p<). درصد بهبودی کلی نیز نشان داد اثربخشی درمان شناختی-رفتاری خانواده-محور بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس-جبری بر اساس طبقه بندی بلانچارد برای چهار کودک در مرحله درمان و پیگیری، در طبقه درمان موفق قرار گرفت.
بحث و نتیجه گیری: درمان شناختی-رفتاری خانواده-محور می تواند بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس- جبری سودمند و کارآمد باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 338 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | scientific magazine yafte | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی پژوهشی یافته | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2021.23.4.9 | |
| dc.subject | درمان شناختی–رفتاری خانواده-محور | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد | fa_IR |
| dc.subject | کودکان مبتلا اختلال وسواسی-جبری | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر مشارکت خانواده در درمان شناختی-رفتاری کودکان مبتلا به اختلال وسواس-جبری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 106 | |
| dc.citation.epage | 120 | |