نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآریاصدر, زیورfa_IR
dc.contributor.authorداوودی, ایرانfa_IR
dc.contributor.authorنیسی, عبدالکاظمfa_IR
dc.contributor.authorمهرابی زاده هنرمند, مهنازfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T07:20:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T07:20:31Z
dc.date.available1400-12-14T07:20:31Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T07:20:31Z
dc.date.issued2021-09-01en_US
dc.date.issued1400-06-10fa_IR
dc.identifier.citation(2021). scientific magazine yafte, 23(4), 106-120. doi: 10.32592/Yafteh.2021.23.4.9en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2021.23.4.9
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-3159-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/861329
dc.description.abstractمقدمه: اختلال وسواس-جبری یک بیماری روانی شدید و طولانی مدت است که با رنج قابل­ ملاحظه و افت عملکرد همراه است. بر این مبنا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده­-محور بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس-جبری انجام شد. مواد و روش­ ها: طرح پژوهش از نوع روش نیمه ­آزمایشی طرح تک ­موردی (تک­ آزمودنی) بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان دارای اختلال وسواس-جبری در محدوده سنی 7 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره و کلینیک­ های روانپزشکی شهر اهواز در زمستان 1398 (مراحل پیگیری فروردین 1399) بودند. در­ صورت تائید تشخیص اختلال وسواس- جبری، با روش نمونه ­گیری در دسترس چهار کودک (و مادران­شان) انتخاب و تحت مداخله درمانی 12 جلسه ای شناختی- رفتاری خانواده­-محور قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاس­ه ای وسواس-جبری ییل براون کودک و تاثیر اختلال وسواس–جبری کودک استفاده و برای تجزیه و تحلیل داده­ ها، روش­ های ترسیم دیداری یا تحلیل نمودار گرافیکی، شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی بکار گرفته شد. یافته ­ها: نتایج به دست آمده نشان داد شاخص پایا در مرحله درمان و پیگیری برای علایم و عملکرد معنی دار می ­باشد (05/0p<). درصد بهبودی کلی نیز نشان داد اثربخشی درمان شناختی-رفتاری خانواده­­-­محور بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس-جبری بر اساس طبقه ­بندی بلانچارد برای چهار ­کودک در مرحله درمان و پیگیری، در طبقه درمان موفق قرار گرفت. بحث و نتیجه ­گیری: درمان شناختی-رفتاری خانواده-محور می­ تواند بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس- جبری سودمند و کارآمد باشد.  fa_IR
dc.format.extent338
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2021.23.4.9
dc.subjectدرمان شناختی–رفتاری خانواده-­محورfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectکودکان مبتلا اختلال وسواسی-جبریfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleتاثیر مشارکت خانواده در درمان شناختی-رفتاری کودکان مبتلا به اختلال وسواس-جبریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue4
dc.citation.spage106
dc.citation.epage120


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد