تاثیر مشارکت خانواده در درمان شناختی-رفتاری کودکان مبتلا به اختلال وسواس-جبری
(ندگان)پدیدآور
آریاصدر, زیورداوودی, ایراننیسی, عبدالکاظممهرابی زاده هنرمند, مهنازنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اختلال وسواس-جبری یک بیماری روانی شدید و طولانی مدت است که با رنج قابل ملاحظه و افت عملکرد همراه است. بر این مبنا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده-محور بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس-جبری انجام شد.
مواد و روش ها: طرح پژوهش از نوع روش نیمه آزمایشی طرح تک موردی (تک آزمودنی) بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان دارای اختلال وسواس-جبری در محدوده سنی 7 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره و کلینیک های روانپزشکی شهر اهواز در زمستان 1398 (مراحل پیگیری فروردین 1399) بودند. در صورت تائید تشخیص اختلال وسواس- جبری، با روش نمونه گیری در دسترس چهار کودک (و مادرانشان) انتخاب و تحت مداخله درمانی 12 جلسه ای شناختی- رفتاری خانواده-محور قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاسه ای وسواس-جبری ییل براون کودک و تاثیر اختلال وسواس–جبری کودک استفاده و برای تجزیه و تحلیل داده ها، روش های ترسیم دیداری یا تحلیل نمودار گرافیکی، شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی بکار گرفته شد.
یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد شاخص پایا در مرحله درمان و پیگیری برای علایم و عملکرد معنی دار می باشد (05/0p
کلید واژگان
درمان شناختی–رفتاری خانواده-محورعملکرد
کودکان مبتلا اختلال وسواسی-جبری
روانشناسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2021-09-011400-06-10
سازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانگروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران




