| dc.contributor.author | گودرزی, مهشید | fa_IR |
| dc.contributor.author | فضلی, مجید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-10T23:55:57Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-01T23:55:58Z | |
| dc.date.available | 1400-12-10T23:55:57Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-01T23:55:58Z | |
| dc.date.issued | 2021-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | گودرزی, مهشید, فضلی, مجید. (1400). بررسی شدت آشفتگی جریان پیرامون آبشکنها و موانع توریسنگی با درصد تخلخلهای متفاوت. مهندسی عمران مدرس, 21(6), 25-39. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-6763 | |
| dc.identifier.uri | http://mcej.modares.ac.ir/article-16-45699-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/858213 | |
| dc.description.abstract | وجود موانع در مسیر جریان سبب تغییراتی در هیدرولیک و پارامترهای هیدرودینامیکی جریان میگردد. از جمله این پارامترهای هیدرودینامیکی جریان، میتوان به انرژی جنبشی آشفتگی و شدت آشفتگی جریان اشاره نمود. از آنجا که آشفتگی مرتبط با استهلاک انرژی جریان میباشد، لذا بررسی این پدیده همواره حائز اهمیت بوده است. احداث موانع در مسیر سیال، بهخصوص هنگامی که این موانع در محل عبور رودخانه ساخته میشوند، یکی از مهمترین مسائل مهندسی رودخانه است. از نتایج مطالعهی رفتار سیال پیرامون موانع متخلخل، میتوان در طراحی آبشکنهای متخلخل توریسنگی، همچنین ساخت موانع متخلخل توریسنگی در مسیر جریان، جهت استهلاک انرژی جریان و ... استفاده کرد. در این پژوهش به بررسی آزمایشگاهی ساختار جریان پیرامون آبشکنهای متخلخل در کناره کانال و موانع متخلخل در وسط کانال مستقیم با بستر ثابت پرداخته شده است. در اندازهگیری سرعتهای سهبعدی از دستگاه سرعت سنج نقطهای ADV استفاده شده است. نتایج نشان داد، مولفههای سه بعدی سرعت در آبشکنها و موانع با افزایش درصد تخلخل، کاهش مییابد. همچنین جدایش جریان ، جریانهای بازگشتی، جریان انحرافی و همچنین، جریان پایین رونده، در حالتی که مانع در وسط کانال قرار دارد نسبت به حالتی که آبشکن در کنارهی دیواره کانال قرار دارد شدیدتر است. همچنین تاثیر درصد تخلخل در موانع نسبت به آبشکنها خیلی بیشتر و واضحتر است. و شدت آشفتگی و وسعت محدوده دارای بیشینه شدت آشفتگی در موانع وسط کانال نسبت به آبشکنهای کناره دیواره شدیدتر است. در نهایت،روند کاهش شدت آشفتگی در تخلخلهای بیشتر، کندتر است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 7312 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Civil Engineering journal | en_US |
| dc.subject | آبشکن توریسنگی | fa_IR |
| dc.subject | موانع توری سنگی | fa_IR |
| dc.subject | الگوی جریان | fa_IR |
| dc.subject | درصد تخلخل | fa_IR |
| dc.subject | سرغت سنج ADV | fa_IR |
| dc.subject | شدت آشفتگی | fa_IR |
| dc.subject | انرژی جنبشی آشفتگی | fa_IR |
| dc.title | بررسی شدت آشفتگی جریان پیرامون آبشکنها و موانع توریسنگی با درصد تخلخلهای متفاوت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی اصيل (کامل) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه بوعلی سینا | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 25 | |
| dc.citation.epage | 39 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-6928-4214 | |