نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگودرزی, مهشیدfa_IR
dc.contributor.authorفضلی, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-10T23:55:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-01T23:55:58Z
dc.date.available1400-12-10T23:55:57Zfa_IR
dc.date.available2022-03-01T23:55:58Z
dc.date.issued2021-12-01en_US
dc.date.issued1400-09-10fa_IR
dc.identifier.citationگودرزی, مهشید, فضلی, مجید. (1400). بررسی شدت آشفتگی جریان پیرامون آبشکن‌ها و موانع توری‌سنگی با درصد تخلخل‌های متفاوت. مهندسی عمران مدرس, 21(6), 25-39.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-45699-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/858213
dc.description.abstractوجود موانع در مسیر جریان سبب تغییراتی در هیدرولیک و پارامترهای هیدرودینامیکی جریان می­گردد. از جمله این پارامترهای هیدرودینامیکی جریان، می­توان به انرژی جنبشی آشفتگی و شدت آشفتگی جریان اشاره نمود. از آنجا که آشفتگی مرتبط با استهلاک انرژی جریان می­باشد، لذا بررسی این پدیده همواره حائز اهمیت بوده است. احداث موانع در مسیر سیال، به­خصوص هنگامی که این موانع در محل عبور رودخانه ساخته می­شوند، یکی از مهم­ترین مسائل مهندسی رودخانه است. از نتایج مطالعه­ی رفتار سیال پیرامون موانع متخلخل، می­توان در طراحی آبشکن­های متخلخل توری­سنگی، همچنین ساخت موانع متخلخل توری­سنگی در مسیر جریان، جهت استهلاک انرژی جریان و ... استفاده کرد. در این پژوهش به بررسی آزمایشگاهی ساختار جریان پیرامون آبشکن­های متخلخل در کناره کانال و موانع متخلخل در وسط کانال مستقیم با بستر ثابت پرداخته شده است. در اندازه­­گیری سرعت­های سه­بعدی از دستگاه سرعت سنج نقطه­ای ADV استفاده شده است. نتایج نشان داد، مولفه­های سه بعدی سرعت در آبشکن­ها و موانع با افزایش درصد تخلخل، کاهش می­یابد. همچنین جدایش جریان ، جریان­های بازگشتی، جریان انحرافی و همچنین، جریان پایین رونده، در حالتی که مانع در وسط کانال قرار دارد نسبت به حالتی که آبشکن در کناره­ی دیواره کانال قرار دارد شدیدتر است. همچنین تاثیر درصد تخلخل در موانع نسبت به آبشکن­ها خیلی بیشتر و واضح­تر است. و شدت آشفتگی و وسعت محدوده دارای بیشینه شدت آشفتگی در موانع وسط کانال نسبت به آبشکن­های کناره دیواره شدیدتر است. در نهایت،روند کاهش شدت آشفتگی در تخلخل­های بیشتر، کندتر است.fa_IR
dc.format.extent7312
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectآبشکن‌ توری‌سنگیfa_IR
dc.subjectموانع توری سنگیfa_IR
dc.subjectالگوی جریانfa_IR
dc.subjectدرصد تخلخلfa_IR
dc.subjectسرغت سنج ADVfa_IR
dc.subjectشدت آشفتگیfa_IR
dc.subjectانرژی جنبشی آشفتگیfa_IR
dc.titleبررسی شدت آشفتگی جریان پیرامون آبشکن‌ها و موانع توری‌سنگی با درصد تخلخل‌های متفاوتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصيل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه بوعلی سینا همدانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue6
dc.citation.spage25
dc.citation.epage39
nlai.contributor.orcid0000-0001-6928-4214


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد