• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 21, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 21, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی شدت آشفتگی جریان پیرامون آبشکن‌ها و موانع توری‌سنگی با درصد تخلخل‌های متفاوت

    (ندگان)پدیدآور
    گودرزی, مهشیدفضلی, مجید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    7.141 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصيل (کامل)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    وجود موانع در مسیر جریان سبب تغییراتی در هیدرولیک و پارامترهای هیدرودینامیکی جریان می­گردد. از جمله این پارامترهای هیدرودینامیکی جریان، می­توان به انرژی جنبشی آشفتگی و شدت آشفتگی جریان اشاره نمود. از آنجا که آشفتگی مرتبط با استهلاک انرژی جریان می­باشد، لذا بررسی این پدیده همواره حائز اهمیت بوده است. احداث موانع در مسیر سیال، به­خصوص هنگامی که این موانع در محل عبور رودخانه ساخته می­شوند، یکی از مهم­ترین مسائل مهندسی رودخانه است. از نتایج مطالعه­ی رفتار سیال پیرامون موانع متخلخل، می­توان در طراحی آبشکن­های متخلخل توری­سنگی، همچنین ساخت موانع متخلخل توری­سنگی در مسیر جریان، جهت استهلاک انرژی جریان و ... استفاده کرد. در این پژوهش به بررسی آزمایشگاهی ساختار جریان پیرامون آبشکن­های متخلخل در کناره کانال و موانع متخلخل در وسط کانال مستقیم با بستر ثابت پرداخته شده است. در اندازه­­گیری سرعت­های سه­بعدی از دستگاه سرعت سنج نقطه­ای ADV استفاده شده است. نتایج نشان داد، مولفه­های سه بعدی سرعت در آبشکن­ها و موانع با افزایش درصد تخلخل، کاهش می­یابد. همچنین جدایش جریان ، جریان­های بازگشتی، جریان انحرافی و همچنین، جریان پایین رونده، در حالتی که مانع در وسط کانال قرار دارد نسبت به حالتی که آبشکن در کناره­ی دیواره کانال قرار دارد شدیدتر است. همچنین تاثیر درصد تخلخل در موانع نسبت به آبشکن­ها خیلی بیشتر و واضح­تر است. و شدت آشفتگی و وسعت محدوده دارای بیشینه شدت آشفتگی در موانع وسط کانال نسبت به آبشکن­های کناره دیواره شدیدتر است. در نهایت،روند کاهش شدت آشفتگی در تخلخل­های بیشتر، کندتر است.
    کلید واژگان
    آبشکن‌ توری‌سنگی
    موانع توری سنگی
    الگوی جریان
    درصد تخلخل
    سرغت سنج ADV
    شدت آشفتگی
    انرژی جنبشی آشفتگی

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2021-12-01
    1400-09-10
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه بوعلی سینا
    دانشگاه بوعلی سینا همدان

    شاپا
    2476-6763
    URI
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-45699-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/858213

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب