پاسخ ترمو دینامیکی سیستم روسازی با لایه آسفالتی متخلخل تحت بارترافیکی
(ندگان)پدیدآور
رستم خانی, محسنکامبوزیا, نداعامری, محمودنوع مدرک
Textپژوهشی اصيل (کامل)
زبان مدرک
فارسیچکیده
سیستم روسازی با لایه آسفالتی متخلخل به دلیل دارابودن خصوصیات فیزیکی و مکانیکی قابل توجه از جمله کاهش آلودگی صوتی، جذب جریان آب، مقرونبهصرفهبودن برای پارکینگها، جادهها، و باندهای فرودگاه مورد استفاده قرار گرفته است. در این مطالعه، رفتار دینامیکی سیستم روسازی آسفالت متخلخل ویسکوالاستیک تحت یک بار هارمونیک متحرک بر اساس تئوری کلاسیک ورقها تحت شرایط دمایی مختلف به صورت عددی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. سیستم روسازی بهصورت یک سازه ساندویچی مستطیلی مدلسازی شده است. برای درنظر گرفتن خواص تخلخل، سه مدل توزیع تخلخل یکنواخت، تخلخل متقارن غیریکنواخت و تخلخل نامتقارن غیریکنواخت برای لایه آسفالت متخلخل در نظر گرفته شده است که خواص مکانیکی انها در جهات درونصفحه و ضخامت تغییر میکنند. به هر ماده ای که چگالی آن در اثر افزایش حجم ناشی از قرار گرفتن حفرات و تخلخلهای گازی کاهش یابد، ماده متخلخل می گویند. معادلات حرکت از طریق اصل همیلتون استخراج شده و سپس با استفاده از بسط سری فوریه حل می شوند. دقت و صحت فرمولبندی بهدستآمده با مقایسه دادههای موجود در ادبیات این زمینه و شبیه سازی المان محدود در نرمافزار COMSOL Multiphysics® کاملاً نشان داده میشوند. مطالعات پارامتری انجامگرفته در این کار، اثرات سرعت و فرکانس تحریک بار متحرک هارمونیک، توزیع تخلخل و تغییرات دما را بر پاسخ دینامیکی سیستم روسازی آشکار میسازد. نتایج بدست آمد نشان داده است که که رفتار دینامیکی سیستم روسازی آسفالت به طور محسوسی تحت تأثیر چنین عواملی قرار میگیرند. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که حالت تخلخل متقارن غیریکنواخت از دو نوع تخلخل دیگر برای لایه آسفالت مناسبتر است.
کلید واژگان
سیستم روسازی آسفالتپاسخ دینامیکی
تخلخل
بار متحرک هارمونیک
تغییرات دمایی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2021-10-011400-07-09
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
دانشگاه علم و صنعت ایراندانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه علم و صنعت ایران




