نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفدوی دیلمقانی, غلامرضاfa_IR
dc.contributor.authorسطوت قصریکی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorمیکائیلی منیع, فرزانهfa_IR
dc.contributor.authorامامی, احمدfa_IR
dc.contributor.authorرشیدی, اصغرfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-10T21:51:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-01T21:51:23Z
dc.date.available1400-12-10T21:51:23Zfa_IR
dc.date.available2022-03-01T21:51:23Z
dc.date.issued2021-10-01en_US
dc.date.issued1400-07-09fa_IR
dc.identifier.citationفدوی دیلمقانی, غلامرضا, سطوت قصریکی, حسن, میکائیلی منیع, فرزانه, امامی, احمد, رشیدی, اصغر. (1400). بررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 32(7), 516-524. doi: 10.52547/umj.32.7.516fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/umj.32.7.516
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-5226-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/847381
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربی بود. مواد و روش‌ کار: روش پژوهش ازنظر هدف، آینده‌نگر و بنیادی و ازنظر روش‌شناختی، مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان در سال تحصیلی 97- 1396 به تعداد 133060 نفر (پسر 71906 و دختر 61154) بودند. ازاین‌بین تعداد 800 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و سیاهه رفتاری آخنباخ (YSR) را تکمیل نموده و توسط روانشناس بالینی با ابزار تشخیصی نیمه ساختاریافته K-SADS-PL مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند. در این پژوهش از شاخص‌های توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری خی دو جهت تحلیل سؤالات پژوهش استفاده شد یافته‌ها:. نتایج پژوهش نشان داد که شیوع کلی اختلالات روانی در استان آذربایجان غربی 99/16 درصد بود. شیوع اختلالات روانی در شهر 82/17 درصد و در روستا 06/16 درصد، در دختران 51/18 درصد و در پسران 94/15 درصد بود. شیوع مشکلات عاطفی 37/4 درصد، اضطراب 12/6 درصد، مشکلات جسمانی 25/2 درصد، بیش فعالی 75/1 درصد، نافرمانی مقابله‌ای 5/1 درصد و سلوک 1 درصد بود همچنین شیوع مشکلات عاطفی (دختران 90/4 و پسران 99/3 درصد)، اضطراب (دختران 81/6 و پسران 63/5 درصد)، مشکلات جسمانی (دختران 81/3 و پسران 93/0 درصد)، بیش فعالی (دختران 36/1 و پسران 11/2 درصد)، نافرمانی مقابله‌ای (دختران 36/1 و پسران 64/1 درصد) و سلوک (دختران 27/0 و پسران 64/1 درصد) بود با توجه به محل سکونت شهر/روستا شیوع مشکلات عاطفی (شهر 54/4 و روستا 02/5 درصد)، اضطراب (شهر 89/5 و روستا 03/7 درصد)، مشکلات جسمانی (شهر 18/2 و روستا 51/2 درصد)، بیش فعالی (شهر 02/2 و روستا 1 درصد)، نافرمانی مقابله‌ای (شهر 02/2 و روستا 0 درصد) و سلوک (شهر 17/1 و روستا 50/0 درصد) بود (P≤0.05). بحث و نتیجه‌گیری: میزان شیوع اختلالات روان‌پزشکی در دانش‌آموزان متوسطه اول استان آذربایجان غربی شیوع بالایی دارد. با توجه به این میزان شـیوع، ضروری است مطالعات سبب‌شناسی برای اختلالاتی که شیوع بالایی دارند انجام شود و سیستم‌های بهداشـتی با همکاری آموزش‌وپرورش برنامه‌های پیشگیرانه‌ای را برای عموم دانش‌آموزان طراحی و به مورداجرا درآورند.fa_IR
dc.format.extent533
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/umj.32.7.516
dc.subjectشیوعfa_IR
dc.subjectاختلالات روانیfa_IR
dc.subjectمشکلات عاطفیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectمشکلات جسمانیfa_IR
dc.subjectبیش فعالیfa_IR
dc.subjectنافرمانی مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectسلوکfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleبررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue7
dc.citation.spage516
dc.citation.epage524


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد