بررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانشآموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربی
(ندگان)پدیدآور
فدوی دیلمقانی, غلامرضاسطوت قصریکی, حسنمیکائیلی منیع, فرزانهامامی, احمدرشیدی, اصغرنوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانشآموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربی بود.
مواد و روش کار: روش پژوهش ازنظر هدف، آیندهنگر و بنیادی و ازنظر روششناختی، مطالعهای توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه استان در سال تحصیلی 97- 1396 به تعداد 133060 نفر (پسر 71906 و دختر 61154) بودند. ازاینبین تعداد 800 نفر بهعنوان نمونه پژوهش به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سیاهه رفتاری آخنباخ (YSR) را تکمیل نموده و توسط روانشناس بالینی با ابزار تشخیصی نیمه ساختاریافته K-SADS-PL مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند. در این پژوهش از شاخصهای توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری خی دو جهت تحلیل سؤالات پژوهش استفاده شد
یافتهها:. نتایج پژوهش نشان داد که شیوع کلی اختلالات روانی در استان آذربایجان غربی 99/16 درصد بود. شیوع اختلالات روانی در شهر 82/17 درصد و در روستا 06/16 درصد، در دختران 51/18 درصد و در پسران 94/15 درصد بود. شیوع مشکلات عاطفی 37/4 درصد، اضطراب 12/6 درصد، مشکلات جسمانی 25/2 درصد، بیش فعالی 75/1 درصد، نافرمانی مقابلهای 5/1 درصد و سلوک 1 درصد بود همچنین شیوع مشکلات عاطفی (دختران 90/4 و پسران 99/3 درصد)، اضطراب (دختران 81/6 و پسران 63/5 درصد)، مشکلات جسمانی (دختران 81/3 و پسران 93/0 درصد)، بیش فعالی (دختران 36/1 و پسران 11/2 درصد)، نافرمانی مقابلهای (دختران 36/1 و پسران 64/1 درصد) و سلوک (دختران 27/0 و پسران 64/1 درصد) بود با توجه به محل سکونت شهر/روستا شیوع مشکلات عاطفی (شهر 54/4 و روستا 02/5 درصد)، اضطراب (شهر 89/5 و روستا 03/7 درصد)، مشکلات جسمانی (شهر 18/2 و روستا 51/2 درصد)، بیش فعالی (شهر 02/2 و روستا 1 درصد)، نافرمانی مقابلهای (شهر 02/2 و روستا 0 درصد) و سلوک (شهر 17/1 و روستا 50/0 درصد) بود (P≤0.05).
بحث و نتیجهگیری: میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در دانشآموزان متوسطه اول استان آذربایجان غربی شیوع بالایی دارد. با توجه به این میزان شـیوع، ضروری است مطالعات سببشناسی برای اختلالاتی که شیوع بالایی دارند انجام شود و سیستمهای بهداشـتی با همکاری آموزشوپرورش برنامههای پیشگیرانهای را برای عموم دانشآموزان طراحی و به مورداجرا درآورند.
کلید واژگان
شیوعاختلالات روانی
مشکلات عاطفی
اضطراب
مشکلات جسمانی
بیش فعالی
نافرمانی مقابلهای
سلوک
روانشناسی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2021-10-011400-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایراندانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران




