• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 32, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 32, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربی

    (ندگان)پدیدآور
    فدوی دیلمقانی, غلامرضاسطوت قصریکی, حسنمیکائیلی منیع, فرزانهامامی, احمدرشیدی, اصغر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    533.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربی بود. مواد و روش‌ کار: روش پژوهش ازنظر هدف، آینده‌نگر و بنیادی و ازنظر روش‌شناختی، مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان در سال تحصیلی 97- 1396 به تعداد 133060 نفر (پسر 71906 و دختر 61154) بودند. ازاین‌بین تعداد 800 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و سیاهه رفتاری آخنباخ (YSR) را تکمیل نموده و توسط روانشناس بالینی با ابزار تشخیصی نیمه ساختاریافته K-SADS-PL مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند. در این پژوهش از شاخص‌های توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری خی دو جهت تحلیل سؤالات پژوهش استفاده شد یافته‌ها:. نتایج پژوهش نشان داد که شیوع کلی اختلالات روانی در استان آذربایجان غربی 99/16 درصد بود. شیوع اختلالات روانی در شهر 82/17 درصد و در روستا 06/16 درصد، در دختران 51/18 درصد و در پسران 94/15 درصد بود. شیوع مشکلات عاطفی 37/4 درصد، اضطراب 12/6 درصد، مشکلات جسمانی 25/2 درصد، بیش فعالی 75/1 درصد، نافرمانی مقابله‌ای 5/1 درصد و سلوک 1 درصد بود همچنین شیوع مشکلات عاطفی (دختران 90/4 و پسران 99/3 درصد)، اضطراب (دختران 81/6 و پسران 63/5 درصد)، مشکلات جسمانی (دختران 81/3 و پسران 93/0 درصد)، بیش فعالی (دختران 36/1 و پسران 11/2 درصد)، نافرمانی مقابله‌ای (دختران 36/1 و پسران 64/1 درصد) و سلوک (دختران 27/0 و پسران 64/1 درصد) بود با توجه به محل سکونت شهر/روستا شیوع مشکلات عاطفی (شهر 54/4 و روستا 02/5 درصد)، اضطراب (شهر 89/5 و روستا 03/7 درصد)، مشکلات جسمانی (شهر 18/2 و روستا 51/2 درصد)، بیش فعالی (شهر 02/2 و روستا 1 درصد)، نافرمانی مقابله‌ای (شهر 02/2 و روستا 0 درصد) و سلوک (شهر 17/1 و روستا 50/0 درصد) بود (P≤0.05). بحث و نتیجه‌گیری: میزان شیوع اختلالات روان‌پزشکی در دانش‌آموزان متوسطه اول استان آذربایجان غربی شیوع بالایی دارد. با توجه به این میزان شـیوع، ضروری است مطالعات سبب‌شناسی برای اختلالاتی که شیوع بالایی دارند انجام شود و سیستم‌های بهداشـتی با همکاری آموزش‌وپرورش برنامه‌های پیشگیرانه‌ای را برای عموم دانش‌آموزان طراحی و به مورداجرا درآورند.
    کلید واژگان
    شیوع
    اختلالات روانی
    مشکلات عاطفی
    اضطراب
    مشکلات جسمانی
    بیش فعالی
    نافرمانی مقابله‌ای
    سلوک
    روانشناسی

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2021-10-01
    1400-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران
    دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
    دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران

    شاپا
    2717-008X
    URI
    https://dx.doi.org/10.52547/umj.32.7.516
    http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5226-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/847381

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب