نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقدیمی, اکرمfa_IR
dc.contributor.authorساویز, مرضیهfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-10T19:56:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-01T19:56:16Z
dc.date.available1400-12-10T19:56:06Zfa_IR
dc.date.available2022-03-01T19:56:16Z
dc.date.issued2021-05-22en_US
dc.date.issued1400-03-01fa_IR
dc.date.submitted2021-02-25en_US
dc.date.submitted1399-12-07fa_IR
dc.identifier.citationقدیمی, اکرم, ساویز, مرضیه. (1400). نوآوری‌های مردمی و شاخص‌های آن در ایران. ترویج علم, 12(1), 77-104. doi: 10.22034/popsci.2021.143431fa_IR
dc.identifier.issn2251-9033
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/popsci.2021.143431
dc.identifier.urihttp://www.popscijournal.ir/article_143431.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/843909
dc.description.abstractنوآوری­های مردمی راه حل‌هایی غیررسمی، بومی و محلی هستند که توسط مردم عادی که هیچ تجربه­ای در بخش­های رسمی و سازماندهی ‌شده ندارند، برای حل مسائل ارائه می‌شوند. هدف پژوهش حاضر شناسایی  نوآوری­های مردمی در جمهوری اسلامی ایران و تدوین شاخص‌های مربوط به آن بود. روش پژوهش، آمیخته از نوع تبیینی بود؛ بنابراین پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. ابتدا با بررسی ادبیات پژوهش در این حوزه، شاخص‌های موجود برای نوآوری‌های مردمی استخراج شد و با استفاده از تکنیک دلفی مورد تأیید متخصصان قرار گرفت؛ سپس بر اساس این شاخص‌ها، پرسشنامه‌ طراحی شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و بررسی شاخص CVI مورد تأیید قرار گرفت و برای مسئولان حوزه‌های مرتبط با نوآوری مردمی در استان‌های مختلف ارسال شد. از مجموع 213 پرسشنامه دریافتی، تعداد 116 مورد بر اساس شاخص‌های استخراج‌شده به عنوان نوآوری‌های مردمی مشخص شدند و مورد تحلیل کمی قرار گرفتند. یافته‌ها در بخش کمی نشان داد که در این پژوهش، میانگین سن نوآوران مردمی مورد بررسی، 36 سال بود، 15 درصد از نوآوران زن و 85 درصد مرد بودند. بیشترین تعداد مشارکت‌کنندگان در این پژوهش مربوط به استان‌های خراسان جنوبی و استان فارس بودند. افراد دارای مدرک کارشناسی، بیشترین فراوانی را داشتند. حوزه‌های نوآوری‌های مردمی این پژوهش، بیشتر در زمینه‌ فنی (37 درصد)، کشاورزی و دامپروری (21 درصد)  و محیط زیست و هنر (هرکدام 12 درصد) بوده ‌است. در مرحله کیفی، تعداد 21 نفر از نوآوران مردمی، مورد مصاحبه قرار گرفتند. سپس به منظور تحلیل کیفی مصاحبه‌ها و پرسشنامه‌ها از روش کلایزی استفاده شد و یافته‌ها نشان داد که نوآوری مردمی در ایران در هفت مضمون اصلی شامل حل مسئله، حفاظت از محیط زیست، اقتصادی بودن، کاربردی بودن، عدم وابستگی به دولت، در دسترس ‌بودن و استفاده از فناوری تعریف می‌شود و این مضامین شامل زیرمضامینی هستند که به عنوان شاخص‌های نوآوری مردمی در ایران معرفی شدند. همچنین یافته‌های این بخش، نمونه‌های بخش کمی را مورد تأیید قرار داد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ترویج علم ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofترویج علمfa_IR
dc.relation.ispartofPopularization of Scienceen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/popsci.2021.143431
dc.subjectنوآوریfa_IR
dc.subjectنوآوری مردمیfa_IR
dc.subjectحل مسئلهfa_IR
dc.subjectتوسعه پایدارfa_IR
dc.titleنوآوری‌های مردمی و شاخص‌های آن در ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue1
dc.citation.spage77
dc.citation.epage104


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد