نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگرجی, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorآقایی, اصغرfa_IR
dc.contributor.authorگل پرور, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1400-04-13T11:50:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-07-04T11:50:56Z
dc.date.available1400-04-13T11:50:56Zfa_IR
dc.date.available2021-07-04T11:50:56Z
dc.date.issued2021-03-01en_US
dc.date.issued1399-12-11fa_IR
dc.identifier.citationگرجی, سمیه, آقایی, اصغر, گل پرور, محسن. (1399). مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی ادراک‌ شده. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 25(2), 866-875.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4265-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/839000
dc.description.abstractیکی  از عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در سازمان‌ها، استرس شغلی است که سلامت و بهداشت بسیاری از آنان را در معرض خطر قرار می دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بسته آموزشی محقق ساخته مقابله با استرس شغلی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی ادراک‌ شده کارکنان شرکت تام کار بود. مواد و روش ها: طرح پژوهش ترکیبی-اکتشافی که در بخش کمی از نوع کارازمایی بالینی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت تام کار شهر اصفهان بود که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند 45 نفر از کارکنان انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 15 نفر) قرار داده شدند. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیس (1983)، استفاده شد. گروه های آزمایشی آموزش را به ترتیب در 8 جلسه(شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی) و 8 جلسه(مقابله با استرس شغلی محقق ساخته) 90 دقیقه‌ای دریافت کردند. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از روش تحلیل واریانس اندازه‌گیری تکرار شده با رعایت آزمون‌های پیش‌فرض با کمک نرم‌افزار spss-22 استفاده شد.   نتایج: میانگین و انحراف معیار استرس شغلی در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری گروه کنترل(55/0±10/2، 38/0±51/2، 74/0±62/2)، گروه بسته آموزشی(83/0±23/3، 66/0±27/2، 75/0±01/2) و گروه شناخت درمانی(04/1±36/2، 73/0±89/1، 37/0±77/1) بود. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که هر دو آموزش مبتنی بر بسته محقق ساخته مقابله با استرس شغلی و روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس شغلی ادراک ‌شده کارکنان مؤثر بوده است و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز ادامه داشته است(002/0≤05/0P=). همچنین بسته آموزشی مقابله با استرس نسبت به رویکرد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس ادراک ‌شده شغلی تأثیر بیشتری دارد(05/0p≥).  نتیجه‌گیری: رویکردهای شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی را می توان در محیط‌های صنعتی و سازمانی برای کاهش استرس کارکنان استفاده نمود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاسترس شغلی ادراک‌ شدهfa_IR
dc.subjectشناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectبسته آموزشی محقق ساخته مقابله با استرس شغلی.fa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی ادراک‌ شدهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue2
dc.citation.spage866
dc.citation.epage875


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد