• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 25, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 25, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی ادراک‌ شده

    (ندگان)پدیدآور
    گرجی, سمیهآقایی, اصغرگل پرور, محسن
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    كاربردي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی  از عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در سازمان‌ها، استرس شغلی است که سلامت و بهداشت بسیاری از آنان را در معرض خطر قرار می دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بسته آموزشی محقق ساخته مقابله با استرس شغلی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی ادراک‌ شده کارکنان شرکت تام کار بود. مواد و روش ها: طرح پژوهش ترکیبی-اکتشافی که در بخش کمی از نوع کارازمایی بالینی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت تام کار شهر اصفهان بود که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند 45 نفر از کارکنان انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 15 نفر) قرار داده شدند. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیس (1983)، استفاده شد. گروه های آزمایشی آموزش را به ترتیب در 8 جلسه(شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی) و 8 جلسه(مقابله با استرس شغلی محقق ساخته) 90 دقیقه‌ای دریافت کردند. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از روش تحلیل واریانس اندازه‌گیری تکرار شده با رعایت آزمون‌های پیش‌فرض با کمک نرم‌افزار spss-22 استفاده شد.   نتایج: میانگین و انحراف معیار استرس شغلی در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری گروه کنترل(55/0±10/2، 38/0±51/2، 74/0±62/2)، گروه بسته آموزشی(83/0±23/3، 66/0±27/2، 75/0±01/2) و گروه شناخت درمانی(04/1±36/2، 73/0±89/1، 37/0±77/1) بود. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که هر دو آموزش مبتنی بر بسته محقق ساخته مقابله با استرس شغلی و روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس شغلی ادراک ‌شده کارکنان مؤثر بوده است و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز ادامه داشته است(002/0≤05/0P=). همچنین بسته آموزشی مقابله با استرس نسبت به رویکرد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس ادراک ‌شده شغلی تأثیر بیشتری دارد(05/0p≥).  نتیجه‌گیری: رویکردهای شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی را می توان در محیط‌های صنعتی و سازمانی برای کاهش استرس کارکنان استفاده نمود.
    کلید واژگان
    استرس شغلی ادراک‌ شده
    شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
    بسته آموزشی محقق ساخته مقابله با استرس شغلی.
    عمومى

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2021-03-01
    1399-12-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان

    شاپا
    1029-7855
    2008-9821
    URI
    http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4265-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/839000

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب