نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاینانلو, مهرنوشfa_IR
dc.contributor.authorبهاء, ربابهfa_IR
dc.contributor.authorسیدفاطمی, نعیمهfa_IR
dc.contributor.authorفدائی اقدم, نسرینfa_IR
dc.contributor.authorبصیری نژاد, محمد حسنfa_IR
dc.date.accessioned1400-04-13T11:27:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-07-04T11:28:04Z
dc.date.available1400-04-13T11:27:44Zfa_IR
dc.date.available2021-07-04T11:28:04Z
dc.date.issued2020-12-01en_US
dc.date.issued1399-09-11fa_IR
dc.identifier.citationاینانلو, مهرنوش, بهاء, ربابه, سیدفاطمی, نعیمه, فدائی اقدم, نسرین, بصیری نژاد, محمد حسن. (1399). خودکارآمدی و عوامل جمعیت شناختی مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 33(127), 45-57. doi: 10.52547/ijn.33.127.45fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.33.127.45
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3372-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/838080
dc.description.abstractزمینه و هدف: خودکارآمدی عقاید شخص در مورد توانایی خویش برای سازگاری با موقعیت‌های خاص می‌باشد. افراد با باور کافی به کارآمدی خود، بهتر قادر به سازگاری با نیازهای موقعیتی خاص می‌باشند، در حالی‌که افرادی که از خودکارآمدی بالایی برخوردار نیستند، در انجام فعالیت‌ها در شرایط خاص با مشکل روبرو می‌شوند. سطح خودکارآمدی دانشجویان پرستاری می‌تواند پیش بینی کننده نقش آنها در سلامت جامعه باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین سطح خودکارآمدی و عوامل جمعیت شناختی مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی: در مطالعه‌ی مقطعی از نوع همبستگی توصیفی حاضر، 358 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی Sherer بود. نتایج با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در مطالعه حاضر 2/66 درصد شرکت کنندگان خانم بودند. محدوده سنی آنها20 تا 22 سال بود. میانگین و انحراف معیار سطح خودکارآمدی در دانشجویان پرستاری 09/9 ± 69/63  گزارش شد. ارتباط معنی‌داری بین سطح خودکارآمدی و عوامل جمعیت شناختی وجود نداشت (05/0P>). در حالی که برخی گویه‌های خودکارآمدی با عوامل جمعیت شناختی نظیر سن، جنس، سال تحصیلی، محل سـکونت، وضعیت اقتـصادی و سابقه کار دانشجویی ارتباط معنی‌دار آماری داشت (05/0P<). نتیجه‌گیری کلی: میانگین نمره خودکارآمدی دانشجویان پرستاری 69/63 گزارش شد. دانشجویان پرستاری به عنوان پرستاران آینده، نیازمند برخورداری از سطح بالای خودکارآمدی می‌باشند.. با توجه به نقش مهم دانشجویان در سیستم بهداشتی درمانی آینده و با توجه به اینکه سطح خودکارآمدی پیشگویی کننده سطح عملکرد و سلامت روان آنها است، بنابراین ارائه راهکارهایی جهت ارتقا سطح خودکارآمدی باید به عنوان یک هدف، در برنامه سیستم‌های آموزشی دانشکده‌های پرستاری قرار گیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.33.127.45
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectعوامل جمعیت شناختیfa_IR
dc.subjectابزار خودکارآمدی عمومیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleخودکارآمدی و عوامل جمعیت شناختی مرتبط با آن در دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری و پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09124621502 Email: robabebaha@yahoo.comfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه روانپرستاری و پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌ پزشکی شاهرود، شاهرود، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue127
dc.citation.spage45
dc.citation.epage57


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد