نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلیپور شهیر, موناfa_IR
dc.contributor.authorاصفهانی خالقی, آتناfa_IR
dc.contributor.authorعرب زاده, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorعلیپور شهیر, بهارهfa_IR
dc.date.accessioned1400-04-13T10:47:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-07-04T10:48:03Z
dc.date.available1400-04-13T10:47:58Zfa_IR
dc.date.available2021-07-04T10:48:03Z
dc.date.issued2021-05-01en_US
dc.date.issued1400-02-11fa_IR
dc.identifier.citationعلیپور شهیر, مونا, اصفهانی خالقی, آتنا, عرب زاده, مهدی, علیپور شهیر, بهاره. (1400). تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر استرس، شادکامی و امید به زندگی بیماران قلبی-عروقی. مجله علوم پزشکی رازی, 28(3), 19-30.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-6032-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/837393
dc.description.abstractزمینه و هدف: در این پژوهش هدف تعیین تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر استرس، شادکامی و امید به زندگی بیماران قلبی-عروقی بود. روش کار: پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و روش آن به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر،شامل کلیه بیماران قلبی-عروقی مراجعه کننده به بیمارستان قلبی شهید رجایی و بیمارستان شریعتی شهرستان کرج در سال 1398 بوده است. حجم نمونه 40 نفر از بیماران قلبی-عروقی که به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی(به تعداد مساوی) در گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس به منظور ارزیابی استرس از آزمون Dass-21، شادکامی از پرسشنامه آکسفورد OHI وامید به زندگی از پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر، استفاده گردیده است. در مرحله بعد جلسات ذهن آگاهی در قالب 10 جلسه 90 دقیقه‌ای برای گروه آزمایش ارائه گردید. پس از پایان آموزش نیز بار دیگر آزمون‌های استرس، شادکامی و امید به زندگی برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. داده‌ها به وسیله نرم افزار SPSS 22 پردازش شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از یافته‌های تحلیل کواریانس تک متغیره، نشان دادند که از نظر استرس، شادکامی و امید به زندگی در مرحله پس‌آزمون بین گروه‌ها تفاوت معناداری دیده می‌شود. بدین ترتیب تمامی فرضیه‌ها مورد تایید قرار گرفتند و می‌توان گفت آموزش ذهن آگاهی در کاهش استرس، بهبود شادکامی و امید به زندگی در بیماران قلبی-عروقی مؤثر بوده است. نتیجه‌گیری: بنابراین ذهن آگاهی می‌تواند وضعیت بیماران قلبی-عروقی را در زمینه‌های استرس، شادکامی و امید به زندگی بهبود بخشد.fa_IR
dc.format.extent0
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectشادکامیfa_IR
dc.subjectامید به زندگیfa_IR
dc.subjectبیماران قلبی-عروقیfa_IR
dc.subjectقلب و عروقfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش ذهن آگاهی بر استرس، شادکامی و امید به زندگی بیماران قلبی-عروقیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد ملاردfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه خوارزمی تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue3
dc.citation.spage19
dc.citation.epage30


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد