تأثیر بازخورد خودکنترل بر یادگیری تولید نیروهای کم، متوسط و بیشینه در شرایط خستگی ذهنی
(ندگان)پدیدآور
میرزایی, جلیلزیدآبادی, رسولشهابی کاسب, محمد رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خستگی ذهنی، حالتی روانشناختی است که بهواسطۀ فعالیت مداوم شناختی ایجاد شده و سبب کاهش عملکرد جسمانی میشود، اما تأثیر آن بر یادگیری حرکتی کمتر بررسی شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری تولید نیروهای کم، متوسط و بیشینه در شرایط خستگی ذهنی بود. نمونۀ پژوهش 28 نفر از داوطلبان واجد شرایط بودند که بهصورت تصادفی به دو گروه بازخورد خودکنترل و جفتشده تقسیم شدند. ابزار اندازهگیری شامل دینامومترالکتریکی، آزمون استروپ، پرسشنامۀ چند بعدی خستگی ذهنی و مقیاس VAS بود. هر دو گروه ابتدا تحت پروتکل خستگی ذهنی به مدت یک ساعت آزمون استروپ را انجام دادند و پس از اطمینان از ایجاد خستگی ذهنی، وارد مرحلۀ اکتساب تکلیف تولید نیرو شدند. آزمون یادداری فوری با تأخیر 10 دقیقه و یادداری تأخیری 48 ساعت بعد از پایان مرحلۀ اکتساب اجرا شد. یافتههای پژوهش نشان داد که در شرایط خستگی ذهنی تفاوت معناداری بین گروههای بازخورد خودکنترل و جفتشده در اکتساب و یادداری نیروهای مختلف وجود ندارد. همچنین در شرایط خستگی ذهنی خطای تولیدشده در یادگیری نیروی متوسط نسبت به نیروی کم و بیشینه کمتر است، بهطوریکه یادگیری نیروی متوسط بهطور معناداری نسبت به نیروی کم بهتر بود. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که خستگی ذهنی سبب کاهش اثربخشی بازخورد خودکنترل میشود و یادگیری تولید نیروهای کم و بیشینه را بیشتر از متوسط تخریب میکند.
کلید واژگان
آزمون استروپبازخورد خودکنترل
خستگی ذهنی
کنترل نیرو
یادگیری حرکتی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-05-221400-03-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
. دانشجوی کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایراناستادیار، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
استادیار، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




