| dc.contributor.author | کاردان, نازیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حکیم زاده, حبیب | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسن زاده, یوسف | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-03-19T18:30:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-06-09T18:30:16Z | |
| dc.date.available | 1400-03-19T18:30:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-06-09T18:30:16Z | |
| dc.date.issued | 2020-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-10-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-07-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کاردان, نازیلا, حکیم زاده, حبیب, حسن زاده, یوسف. (1399). شبیهسازی سهبعدی پدیدۀ رهایی متناوب گردابهها و انتقال رسوب بستر حول موانع در معرض جریان با استفاده از Flow3D. مهندسی عمران فردوسی, 33(2), 1-20. doi: 10.22067/civil.v33i2.76033 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22067/civil.v33i2.76033 | |
| dc.identifier.uri | https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_32877.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/815692 | |
| dc.description.abstract | پلها یکی از مهمترین سازههای هیدرولیکی ارتباطی به شمار میروند. برخورد جریان به پایۀ پلها فرسایش اطراف پایه و آسیبدیدگی آن را به دنبال دارد. ازاینرو یکی از مباحث مهم در زمینۀ ایمنی پلها، کنترل فرسایش بستر اطراف پایهها است. تاکنون مدلهای فیزیکی مختلفی در آزمایشگاه برای بررسی رفتار جریان و فرسایش بستر پیرامون آن ساخته شدهاند که صرفنظر از هزینه و زمانبر بودن آزمایشها، مشکلات ناشی از تغییرات مقیاس را نیز به همراه داشتهاند. امروزه با استفاده از کدهای دینامیک سیّالات محاسباتی کارآمدّتر، رفتار هیدرودینامیکی سیّالات بهطور گستردهتری بررسی میشود. در این تحقیق برای این منظور از نرمافزار Flow3D استفاده شده است. این پژوهش به شبیهسازی جریان اطراف مدل پایههای پل مختلف پرداخته و الگوی جریان و فرسایش بستر را بررسی مینماید. با توجّه به حساسیت مدلهای عددی به تعداد سلولهای شبکه در میدان محاسباتی، صحّتسنجی تعداد مختلف شبکه، با مقایسه نیمرخهای سرعت انجام یافته است. سه مدل آشفتگی مختلف نیز مورد بررسی قرار گرفته و پس از بررسی نیمرخهای سطح آزاد آب، الگوی جریان اطراف پایه و عدد استروهال، شبیهسازی جریان با مدل آشفتگی LESانجام گردیده است. تعداد 15 مدل نیز برای ارزیابی دو پارامتر مهم عامل آبشستگی، جدایش جریان و جریان رو به پایین، انتخاب شدهاند. ابزارهای انتخابی در این راستا، سکو، مقطع هندسی پایه و شکاف میباشند. نتایج نشان داد در اغلب موارد استفاده از یک ابزار کنترل آبشستگی بهتر از ترکیب ابزارهای مختلف عمل میکند با بهکارگیری شکل عدسی بهعنوان مقطع هندسی پایه، عمق آبشستگی تا 58 درصد کاهش و با مدل ترکیبی مقطع مستطیلی گردگوشه، سکو و شکاف بیشینۀ عمق فرسایش یافته تا 50 درصد کاهش نشان داد. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که کنترل جدایش جریان و پدیدۀ شکست گردابه بهمراتب بیش از کنترل جریان رو به پایین در کاهش فرسایش بستر مؤثر است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1113 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران فردوسی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22067/civil.v33i2.76033 | |
| dc.subject | شبیهسازی عددی | fa_IR |
| dc.subject | رهایی متناوب گردابهها | fa_IR |
| dc.subject | نرمافزار Flow3D | fa_IR |
| dc.subject | مدل آشفتگی | fa_IR |
| dc.subject | آبشستگی | fa_IR |
| dc.subject | پایۀ پل | fa_IR |
| dc.title | شبیهسازی سهبعدی پدیدۀ رهایی متناوب گردابهها و انتقال رسوب بستر حول موانع در معرض جریان با استفاده از Flow3D | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی عمران، دانشکدۀ فنّی و مهندسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی عمران، دانشکدۀ مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی آب، قطب علمی هیدروانفورماتیک، دانشکدۀ مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 33 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 20 | |