• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران فردوسی
    • دوره 33, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران فردوسی
    • دوره 33, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شبیه‌سازی سه‌بعدی پدیدۀ رهایی متناوب گردابه‌ها و انتقال رسوب بستر حول موانع در معرض جریان با استفاده از Flow3D

    (ندگان)پدیدآور
    کاردان, نازیلاحکیم زاده, حبیبحسن زاده, یوسف
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.087 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پل­ها یکی از مهم­ترین سازه­های هیدرولیکی ارتباطی به شمار می­روند. برخورد جریان به پایۀ پل‌ها فرسایش اطراف پایه و آسیب‌دیدگی آن را به دنبال دارد. ازاین‌رو یکی از مباحث مهم در زمینۀ ایمنی پل­ها، کنترل فرسایش بستر اطراف پایه­ها است. تاکنون مدل­های فیزیکی مختلفی در آزمایشگاه برای بررسی رفتار جریان و فرسایش بستر پیرامون آن ساخته شده­اند که صرف­نظر از هزینه و زمان­بر بودن آزمایش­ها، مشکلات ناشی از تغییرات مقیاس را نیز به همراه داشته­اند. امروزه با استفاده از کدهای دینامیک سیّالات محاسباتی کارآمدّتر، رفتار هیدرودینامیکی سیّالات به­طور گسترده­تری بررسی می­شود. در این تحقیق برای این منظور از نرم‌افزار Flow3D استفاده شده است. این پژوهش به شبیه­سازی جریان اطراف مدل پایه­های پل مختلف پرداخته و الگوی جریان و فرسایش بستر را بررسی می‌نماید. با توجّه به حساسیت مدل­های عددی به تعداد سلول­های شبکه در میدان محاسباتی، صحّت­سنجی تعداد مختلف شبکه، با مقایسه نیمرخ‌های سرعت انجام یافته است. سه مدل آشفتگی مختلف نیز مورد بررسی قرار گرفته و پس از بررسی نیمرخ­های سطح آزاد آب، الگوی جریان اطراف پایه و عدد استروهال، شبیه­سازی جریان با مدل آشفتگی LESانجام گردیده است. تعداد 15 مدل نیز برای ارزیابی دو پارامتر مهم عامل آب‌شستگی، جدایش جریان و جریان رو به پایین، انتخاب شده­اند. ابزارهای انتخابی در این راستا، سکو، مقطع هندسی پایه و شکاف می­باشند. نتایج نشان داد در اغلب موارد استفاده از یک ابزار کنترل آب‌شستگی بهتر از ترکیب ابزارهای مختلف عمل می­کند با به‌کارگیری شکل عدسی به‌عنوان مقطع هندسی پایه، عمق آب‌شستگی تا 58 درصد کاهش و با مدل ترکیبی مقطع مستطیلی گردگوشه، سکو و شکاف بیشینۀ عمق فرسایش یافته تا 50 درصد کاهش نشان داد. نتایج به‌دست‌آمده بیانگر آن است که کنترل جدایش جریان و پدیدۀ شکست گردابه به­مراتب بیش از کنترل جریان رو به پایین در کاهش فرسایش بستر مؤثر است.
    کلید واژگان
    شبیه‌سازی عددی
    رهایی متناوب گردابه‌ها
    نرم‌افزار Flow3D
    مدل آشفتگی
    آب‌شستگی
    پایۀ پل

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    سازمان پدید آورنده
    گروه مهندسی عمران، دانشکدۀ فنّی و مهندسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز.
    گروه مهندسی عمران، دانشکدۀ مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز.
    گروه مهندسی آب، قطب علمی هیدروانفورماتیک، دانشکدۀ مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز

    URI
    https://dx.doi.org/10.22067/civil.v33i2.76033
    https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_32877.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/815692

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب