مدلسازی لوجیت چندجملهای انتخاب شیوۀ دسترسی زمینی به فرودگاه مطالعۀ موردی: فرودگاه بینالمللی امامخمینی (ره)
(ندگان)پدیدآور
رضایی جعفری, علیادریسی, علینوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش سعیشده نحوۀ رفتار مسافران هوایی در انتخاب بین 6 شیوۀ حملونقل مترو، اتوبوس، همسفری (coorpoling)، تاکسی، خودروی شخصی (پارککردن) و خودروی شخصی (پیادهشدن) درجهت دسترسی زمینی به فرودگاه بینالمللی امامخمینی تهران مورد بررسی قرار گیرد. جمعآوری اطلاعات این پژوهش در 3 روز از تابستان 1393 انجام شده و بهمنظور مدلسازی از مدل لوجیت چندجملهای (multinomial logit model) استفاده شدهاست. پیمایش مذکور در قالب رجحان بیانشده (stated preference) بهشکل مصاحبۀ حضوری در فرودگاه بینالمللی امامخمینی تهران انجام گرفتهاست. تعداد پرسشنامههای جمعآوریشده 257 عدد بوده و مقدار اعتبارسنجی (validation) دادهها 34% میباشد. از مهمترین نتایج این پژوهش میتوان به این موضوع اشاره کرد که درصد بسیاری از مسافران فرودگاه امامخمینی از درآمد (حدود 90% مسافران درآمد بالای 1.5 میلیون تومان در ماه دارند) و مالکیت خودروی (حدود 92% مسافران حداقل 1 خودرو در خانوادهشان دارند) بالایی برخوردارند و با در نظرگیری نتیجۀ بهدستآمده برای این مسافران که تمایلی به استفاده از مترو ندارند، افزایش زمان سفر و هزینههای حملونقل شخصی (مثل افزایش هزینۀ پارکینگ) و در مقابل سرویسدهی بسیار بالاتر مترو (مثل فراهم کردن توشۀ بار، اعتمادپذیری و کاهش زمان سفر) مسافران فرودگاه امامخمینی را متمایل به استفاده از مترو میکند.
کلید واژگان
دسترسی زمینی به فرودگاهفرودگاه امام خمینی
مترو
لوجیت چند تایی
رجحان بیان شده
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
سازمان پدید آورنده
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیدانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی




