| dc.contributor.author | شمس, سوگل | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدری, شعبان | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسنزاده, رمضان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-03-13T08:08:17Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-06-03T08:08:17Z | |
| dc.date.available | 1400-03-13T08:08:17Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-06-03T08:08:17Z | |
| dc.date.issued | 2021-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شمس, سوگل, حیدری, شعبان, حسنزاده, رمضان. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی بر افسردگی و امید در مبتلایان به دیابت نوع دو. پژوهش پرستاری, 16(1), 39-49. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7012 | |
| dc.identifier.issn | 1735-9074 | |
| dc.identifier.uri | http://ijnr.ir/article-1-2440-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/812312 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: دیابت یک بیماری مزمن، شایع و پیشرونده است که باعث چالش بزرگی در زمینه مدیریت بهداشت جامعه شده است. مبتلایان به دیابت معمولا دارای افسردگی بالا و امید پایینی هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی بر افسردگی و امید در مبتلایان به دیابت نوع دو انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مبتلایان به دیابت نوع دو ساکن در مناطق یک تا سه شهر تهران و عضو انجمن دیابت تهران در سال 1399 بودند. پس از بررسی معیارهای ورود به مطالعه، تعداد 75 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در سه گروه (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. هر یک از گروههای آزمایش به تفکیک با روشهای آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی برای 10 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. دادهها با پرسشهای افسردگی بک و کلارک و امید اسنایدر و همکاران جمعآوری و با روشهای خیدو، تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که گروهها از نظر جنسیت، تأهل، تحصیلات، سن و مدت بیماری تفاوت معنیداری نداشتند (05/0P)، اما بین دو روش آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی در کاهش افسردگی و افزایش امید در آنان تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0 نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از اثربخشی هر دو روش بر کاهش افسردگی و افزایش امید و عدم تفاوت بین این دو روش بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت میتوانند از روشهای آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی برای بهبود ویژگیهای مرتبط با سلامت مبتلایان به دیابت نوع دو بهویژه کاهش افسردگی و افزایش امید استفاده کنند.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 284 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهش پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | آموزش ذهنآگاهی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش بهزیستی روانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | امید | fa_IR |
| dc.subject | دیابت نوع دو | fa_IR |
| dc.subject | توانبخشی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه اثربخشی آموزش ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی بر افسردگی و امید در مبتلایان به دیابت نوع دو | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 39 | |
| dc.citation.epage | 49 | |