• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی و بهزیستی روانشناختی بر افسردگی و امید در مبتلایان به دیابت نوع دو

    (ندگان)پدیدآور
    شمس, سوگلحیدری, شعبانحسن‌زاده, رمضان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    284.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: دیابت یک بیماری مزمن، شایع و پیش‌رونده است که باعث چالش بزرگی در زمینه مدیریت بهداشت جامعه شده است. مبتلایان به دیابت معمولا دارای افسردگی بالا و امید پایینی هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی و بهزیستی روانشناختی بر افسردگی و امید در مبتلایان به دیابت نوع دو انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مبتلایان به دیابت نوع دو ساکن در مناطق یک تا سه شهر تهران و عضو انجمن دیابت تهران در سال 1399 بودند. پس از بررسی معیارهای ورود به مطالعه، تعداد 75 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در سه گروه (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. هر یک از گروه‌های آزمایش به تفکیک با روش‌های آموزش ذهن‌آگاهی و بهزیستی روانشناختی برای 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. داده‌ها با پرسش‌های افسردگی بک و کلارک و امید اسنایدر و همکاران جمع‌آوری و با روش‌های خی‌دو، تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم‌افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه‌ها از نظر جنسیت، تأهل، تحصیلات، سن و مدت بیماری تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0P)، اما بین دو روش آموزش ذهن‌آگاهی و بهزیستی روانشناختی در کاهش افسردگی و افزایش امید در آنان تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0 نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش حاکی از اثربخشی هر دو روش بر کاهش افسردگی و افزایش امید و عدم تفاوت بین این دو روش بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت می‌توانند از روش‌های آموزش ذهن‌آگاهی و بهزیستی روانشناختی برای بهبود ویژگی‌های مرتبط با سلامت مبتلایان به دیابت نوع دو به‌ویژه کاهش افسردگی و افزایش امید استفاده کنند.                            
    کلید واژگان
    آموزش ذهن‌آگاهی
    آموزش بهزیستی روانشناختی
    افسردگی
    امید
    دیابت نوع دو
    توانبخشی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2021-03-01
    1399-12-11
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
    گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
    گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2440-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/812312

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب