نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorممدوحی, امیررضاfa_IR
dc.contributor.authorنصیری, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorعباسی, محمدحسینfa_IR
dc.date.accessioned1400-02-17T21:34:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-05-07T21:34:44Z
dc.date.available1400-02-17T21:34:42Zfa_IR
dc.date.available2021-05-07T21:34:44Z
dc.date.issued2022-01-21en_US
dc.date.issued1400-11-01fa_IR
dc.date.submitted2020-04-24en_US
dc.date.submitted1399-02-05fa_IR
dc.identifier.citationممدوحی, امیررضا, نصیری, سعید, عباسی, محمدحسین. (1400). مدل زمان‌روز، رویکردی متفاوت جهت شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب وسیله افراد، نمونه موردی شهر مشهد. مهندسی عمران امیرکبیر, 53(11), 3-3. doi: 10.22060/ceej.2020.18318.6832fa_IR
dc.identifier.issn2588-2988
dc.identifier.issn2588-297X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/ceej.2020.18318.6832
dc.identifier.urihttps://ceej.aut.ac.ir/article_4003.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/803318
dc.description.abstractافزایش جمعیت و مالکیت خودروی شخصی موجب بروز تفاوت چشم‌گیری در الگوهای جریان ترافیک در ساعات مختلف روز شده است. ازاین‌رو، اهمیت تحلیل دوره‌های مختلف زمانی با استفاده از مدل زمان‌روز به‌منظور دخیل نمودن زمان مطرح می‌شود. علی‌رغم اهمیت زمان، تعداد کمی مطالعه در این زمینه یافت شد که این موضوع نویسندگان را بر آن داشت که با کمی کردن زمان‌روز در تحلیل تقاضا، به بررسی اهمیت زمان‌روز و پرداخت مدل‌های انتخاب وسیله در اهداف مختلف سفر در بازه‌های مختلف زمانی با استفاده از مدل لوجیت چندگانه برای شهر مشهد بپردازند. در این مطالعه از اطلاعات خانوارها و ماتریس مبدا-مقصد در 253 ناحیه ترافیکی شهر مشهد (شامل مشخصات اقتصادی-اجتماعی افراد، شبکه حمل‌ونقل، کاربری زمین و خصوصیات سفر) استفاده می‌شود. نتایج نشانگر این است که نه‌تنها عوامل مؤثر بر انتخاب وسیله سفر و میزان تأثیر هر یک، در بازه‌های زمانی و اهداف مختلف سفر متفاوت است، بلکه به ازای هدف و وسیله سفر یکسان نیز، این عوامل در بازه‌های مختلف زمانی متفاوت است. افزایش سرانه مالکیت خودروی شخصی در تمامی اهداف سفر موجب افزایش تمایل استفاده کاربران از خودروی شخصی و تاکسی می‌شود، اما میزان اثرگذاری آن در بازه‌های مختلف زمانی متفاوت است. تمایل به استفاده از تاکسی در سفرهای شغلی با مسافت بیش از پنج کیلومتر به دلیل هزینه بالا و در سفرهای تحصیلی اوج ظهر به دلیل وجود سرویس مدرسه و هزینه کمتر اتوبوس کاهش می‌یابد. همچنین نسبت جمعیت دانش‌آموزان به جمعیت ساکن هر منطقه، رابطه مستقیمی با احتمال انتخاب اتوبوس در سفرهای تحصیلی دارد.fa_IR
dc.format.extent2160
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران امیرکبیرfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/ceej.2020.18318.6832
dc.subjectمدل زمان‌روزfa_IR
dc.subjectلوجیت چندگانهfa_IR
dc.subjectتحلیل تقاضاfa_IR
dc.subjectتفکیک وسیلهfa_IR
dc.subjectمدل‌سازی چهارمرحله‌ای سفرfa_IR
dc.subjectآمارfa_IR
dc.subjectبرنامه ریزی حمل و نقل عمومیfa_IR
dc.subjectمدل سازی حمل و نقلfa_IR
dc.titleمدل زمان‌روز، رویکردی متفاوت جهت شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب وسیله افراد، نمونه موردی شهر مشهدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentبرنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume53
dc.citation.issue11
dc.citation.spage3
dc.citation.epage3
nlai.contributor.orcid0000-0002-5339-9807


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد