• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران امیرکبیر
    • دوره 53, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران امیرکبیر
    • دوره 53, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل مدل های معمول پیش بینی مدول دینامیکی مخلوط های آسفالتی

    (ندگان)پدیدآور
    صولتی فر, نادر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.535 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مدول دینامیکی یکی از مهم‌ترین پارامترهای تعیین خصوصیات ویسکوالاستیک مخلوط‌های آسفالتی بوده و به عنوان ورودی کلیدی در روش طراحی مکانیستیک-تجربی روسازی (MEPDG) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدول تابعی از دما و فرکانس بارگذاری بوده و نسبت به اجزای تشکیل دهنده مخلوط آسفالتی از جمله سنگدانه‌ها، درصد قیر و فضای خالی حساس می‌باشد. از این رو روش اندازه‌گیری و تعیین مقدار آن اهمیت ویژه‌ای در طراحی و پیش‌بینی عملکرد روسازی آسفالتی دارد. روش‌های مختلفی همچون اندازه‌گیری مستقیم در آزمایشگاه، روش‌های تجربی و رگرسیونی با توسعه مدل‌های پیش‌بینی مدول دینامیکی، استفاده از روش‌های محاسبات نرم (نظیر شبکه‌های عصبی)، روش‌های تحلیلی و عددی به منظور مدل‌سازی مدول دینامیکی و نیز روش‌های تعیین درجای مدول دینامیکی با استفاده از آزمایش‌های غیرمخرب برای تعیین مدول دینامیکی وجود دارد. در این مقاله تحلیلی جامع در خصوص مدل‌های پیش‌بینی مدول دینامیکی معمول مخلوط‌های آسفالتی شامل مدل ویتزاک، ویتزاک اصلاح شده، هیرش، الخطیب، مدل‌های رگرسیونی جدید و نیز شبکه‌های عصبی مصنوعی صورت گرفته و با ارائه سوابق پژوهشی به بررسی و ارزیابی عملکرد آنها از لحاظ دقت و قدرت پیش‌بینی، تحلیل حساسیت نسبت به پارامترهای ورودی، بررسی اثر نوع مخلوط و مقایسه برتری آنها نسبت به یکدیگر پرداخته شده است. همچنین سایر مدل‌های توسعه یافته با پرداخت و کالیبراسیون مدل‌های اصلی برای استفاده در شرایط محلی متفاوت نیز در انتها مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی نشان می‌دهد مدل‌های پیش‌بینی توسعه یافته روش‌های ساده‌ای بوده و قابلیت کاربرد در تعیین مدول دینامیکی مخلوط‌های آسفالتی را با اعمال تصحیحاتی برای مخلوط‌ها و شرایط محلی متفاوت دارند.
    کلید واژگان
    مدول دینامیکی مخلوط آسفالتی
    مدل‌های پیش‌بینی
    مدل‌های رگرسیونی
    شبکه عصبی مصنوعی
    طراحی مکانیستیک – تجربی روسازی
    پارامتر های رفتاری قیر/آسفالت
    تکنولوژی آسفالت

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2021-04-21
    1400-02-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه ارومیه

    شاپا
    2588-2988
    2588-297X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/ceej.2018.15006.5811
    https://ceej.aut.ac.ir/article_3172.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/803141

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب