بررسی تاثیر اضافه نمودن نانوذرات تیتانیا به ماده تغییرفازدهنده سیستم ترکیبی خنککاری باتری با شار حرارتی ثابت
(ندگان)پدیدآور
ملکی پور, محسنسبزپوشانی, مجیدهوشفر, احساننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با گسترش استفاده از باتریهای لیتیوم-یون در صنایع، افزایش دمای آنها به عنوان یک چالش شناخته شده است. در این تحقیق با تکمیل سیستم مدیریت حرارتی ترکیبی، تاثیر اضافه نمودن ذرات نانوتیتانیا به ماده تغییرفازدهنده پارافین روی عملکرد خنککاری باتری در دو حالت توان حرارتی ثابت 5/4 و ۱۴ وات بررسی شده است. سیستم ترکیبی شامل نانوپارافین و فوم فلزی به همراه دو نوع سیال عامل آب و هوا است. نانوذرات در چهار درصدحجمی 1، 2، 3 و 4 با پارافین ترکیب شدهاند. برای سیال عامل هوا، در حالتهای پارافین خالص و چهار ترکیب نانوپارافین، دمای باتری به ترتیب برابر °C 56.2 ، °C 51.8 ، °C 50.7 ، °C 49.3 و °C 48 بدست آمده است. لذا از بین موارد بررسی شده، حالت نانوپارافین 4 درصد حجمی بیشترین کاهش دمای باتری داشته که نسبت به حالت پارافین خالص، حدودا 17% است. در سیستم با سیال عامل آب و در عدد رینولدزهای 420؛ 600 و 720 ، با استفاده از فوم مسی و نانوپارافین، باتری به دمای پایدار به ترتیب °C 48؛ °C 46 و °C 44 رسیده که در مقایسه با حالت پارافین خالص، باعث کاهش دما به میزان 11%، 12% و 5/12% شده است. لذا با توجه به کم بودن ضریب هدایت حرارتی پارافین، افزودن نانوذرات باعث افزایش نرخ انتقال حرارت از باتری شده و گزینه مناسبی برای سیستم ترکیبی مورد مطالعه میباشد.
کلید واژگان
انتقال حرارتنانوپارافین
باتریهای لیتیوم-یونی
روش تجربی
افزایش انتقال حرارت
انتقال حرارت در مقیاس میکرو و نانو
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2021-09-231400-07-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه کاشاندانشگاه کاشان
گروه تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-60322476-3446




