بهبود ضریب توان توربین بادی محور عمودی داریوس به کمک ایرفویل های تغییر شکل پذیر
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, محسنفردی, امیرحسینمغربی, محمد جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیقات در مورد استفاده از مواد هوشمند در بال هواپیماها برای افزایش عملکرد آنها و به دنبال آن استفاده از مواد هوشمند در ایرفویل توربین های باد سال هاست که آغاز شده است و نتایج این پژوهش ها نیز مطلوب بوده است. در این پژوهش، از دینامیک سیالات محاسباتی و معادلات URANS برای توربین بادی داریوس مجهز به ایرفویل تغییر شکل پذیر به منظور تعیین مقطع بهینه پره استفاده شده است، 250 ایرفویل توسط نقاط کنترل تصادفی تولید، درنرم افزار گمبیت، به طور غیرسازمان یافته و به صورت شبکه لغزان شبکه بندی شدند، سپس در انسیس به صورت دو بعدی با استفاده از مدل آشفتگی k-ω SST و الگوریتم PISOشبیه سازی شدند، نقاط کنترل و ضریب توان برای آموزش شبکه عصبی مورد استفاده قرار گرفتند و از الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی ضریب توان بهره گرفته شد. در این پژوهش از ایرفویل ناکا0015 به عنوان ایرفویل مبنا استفاده شده است، بهینه سازی برای دوحالت مختلف انجام شد. برای حالت اول(تعیین مقطع بهینه توربین در یک دور) میزان ضریب توان توربین بادی داریوس با مقطع بهینه واحد به میزان 42% افزایش یافت که مقطع پره (ایرفویل) نیز ترسیم شد. برای حالت دوم (تعیین مقطع بهینه در هریک از چهار ناحیه چرخش روتور) نیز بهینه ترین مقاطع (ایرفویل) بدست آمدند، افزایش 60% ضریب توان توربین نتیجه ی بهینه سازی برای حالت دوم بود
کلید واژگان
"ضریب توان"" دینامیک سیالات محاسباتی"
"توربین بادی داریوس"
"شبکه عصبی مصنوعی"
" الگوریتم ژنتیک
آئرودینامیک
دینامیک سیالات محاسباتی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2021-07-231400-05-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
گروه مهندسی مکانیک ، دانشکده مهندسی ، دانشگاه فردوسی مشهد ، مشهد ، ایرانگروه مهندسی مکانیک ، دانشکده مهندسی ، دانشگاه فردوسی مشهد ، مشهد ، ایران
گروه مهندسی مکانیک ، دانشکده مهندسی ف دانشگاه فردوسی مشهد ، مشهد ، ایران
شاپا
2008-60322476-3446




