• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 53, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 53, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رشد ترک خستگی با فرایند وینر با درنظر گرفتن اثرات تصادفی

    (ندگان)پدیدآور
    فارسی, محمدعلیغلامی, پیمان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.795 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ارزیابی قابلیت اطمینان سازه‌های هوافضایی به عنوان سیستم‌های پیچیده با قایلیت تعمیرپذیری به منظور شناسایی رفتار سیستم در راستای افزایش دسترسی‌پذیری سیستم با کمترین میزان توقفات تصادفی در روند تولید و بهره‌برداری از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. مدل‌سازی و تحلیل فرآیند تخریب، یک رویکرد موثر برای ارزیابی قابلیت اطمینان، پیش‌بینی عمر مفید باقی‌مانده، برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری و مدیریت پیشگیری از خرابی است. مدل‌سازی فرآیند تخریب براساس روش‌های مبتنی بر داده یا فیزیک خرابی انجام می‌شود. مدل‌های تصادفی نظیر فرآیند وینر یکی از ابزارهای توانمند در این حوزه به ویژه تحلیل گسترش آسیب و رشد ترک‏های خستگی است. فرایندهای تخریب وینر با آستانه شکست ثابت اخیرا به دلیل ویژگی‌های ریاضی مطلوب آن‌ها کاربردهای گسترده‌ای یافته‌است. دراین تحقیق، ابتدا فرایندهای وینر برای مدل‌سازی فرایند تخریب تشریح شده و خطاهای اندازه‌گیری با اثرات تصادفی در مدل مورد بررسی قرار می‏گیرد و علاوه بر این، عبارات فرم بسته برخی مقادیر قابلیت اطمینان مانند تابع قابلیت اطمینان و تابع چگالی احتمال هریک از مدل‌ها ارائه شده است. سپس با استفاده از روش تخمین درست‌نمایی بیشینه و الگوریتم امید ریاضی _ بیشینه کردن، تخمین پارامترهای ناشناخته در مدل‌های تخریب ارائه شده است. برای اثبات دقت و صحت روش ارائه شده، گسترش ترک ناشی از خستگی در یک قطعه آلومینیومی بررسی شده و نتایج با مقادیر تجربی و مدل پایه گاما مقایسه شده است.
    کلید واژگان
    فرایند وینر
    اثرات تصادفی
    خطای اندازه‌گیری
    خستگی
    عمر مفید باقی‌مانده
    تحلیل‌های آماری در مکانیک شکست و مکانیک تماس
    مکانیک شکست

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2021-06-22
    1400-04-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    پژوهشگاه هوافضا- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
    مهندسی هوافضا، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تهران، ایران

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.17437.6596
    https://mej.aut.ac.ir/article_3861.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801232

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب