نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشجاعی, احمد رضاfa_IR
dc.contributor.authorرهگشای, سید مجیدfa_IR
dc.contributor.authorرحیمی اسبویی, مظاهرfa_IR
dc.contributor.authorپهنابی, امیرحسینfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, کمالfa_IR
dc.date.accessioned1400-02-17T18:18:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-05-07T18:18:43Z
dc.date.available1400-02-17T18:18:41Zfa_IR
dc.date.available2021-05-07T18:18:43Z
dc.date.issued2021-03-21en_US
dc.date.issued1400-01-01fa_IR
dc.date.submitted2019-04-14en_US
dc.date.submitted1398-01-25fa_IR
dc.identifier.citationشجاعی, احمد رضا, رهگشای, سید مجید, رحیمی اسبویی, مظاهر, پهنابی, امیرحسین, محمدی, کمال. (1400). بررسی آزمایشگاهی سیستم کنترل سطح آب جداساز مایع-گاز در پیل سوختی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 53(1), 17-17. doi: 10.22060/mej.2019.16127.6281fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.16127.6281
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_3673.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801176
dc.description.abstractتعامل بین هیدروژن و اکسیژن در یک پیل سوختی سبب تولید آب می‌شود. حضور این محصول می‌تواند کارایی پیل سوختی را کاهش دهد. هدف از این مطالعه، معرفی نوعی سیستمِ کنترلِ سطحِ آب است که علاوه بر کنترل آب خروجی از جداساز، از اتلاف گازهای واکنش دهنده مانند هیدروژن و اکسیژن جلوگیری کند. بنابراین گازهای استفاده نشده به پیل سوختی باز گردانده می‌شوند و در نتیجه هزینه‌ی ناشی استفاده از گازهای واکنش دهنده برای تولید برق کاهش می‌یابد. در این مقاله با توجه به مشخصات پیل سوختی و محدودیت ساخت به کمی‌سازی عملکرد سیستم کنترلی پرداخته شده است. این سیستم شامل یک واحد مکانیکی (ونتوری) و یک واحد کنترل است و بر اساس گازهای مختلف واکنش‌دهنده مانند هوا و اکسیژن طراحی شده است. پارامترهای موثر در کنترل شیر تخلیه همچون طول مسیر اتصال، زاویه قرارگیری سنسور، وقفه های زمانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بررسی طول مسیر نشان داد اگر طول مسیر زیاد باشد، تغییرات فشار حالت نوسانی گرفته و برای مدت زمان شرط فشار را برقرار نمی‌کند و سیستم کارایی خود را از دست می‌دهد. زاویه سنسور نیز تنها در ماکزیمم زمان بحرانی تاثیرگذار است به نحوی که با قرارگیری سنسور در زاویه 90 درجه به ماکزیمم مقدار می‌رسد. بنابر تست‌های انجام شده زمان بین 3/0 تا 5/0 ثانیه برای زمان بحرانی کمینه پیشنهاد می‌شود. در نهایت به منظور کنترل اتوماتیک سیستم کنترل سطح آب جداساز، روابطی بر اساس فشار کاری پیل سوختی ارائه شده است. در مجموع الگوریتم کنترلی عملکرد صحیحی از خود نشان داد.fa_IR
dc.format.extent2557
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.16127.6281
dc.subjectپیل سوختیfa_IR
dc.subjectونتوریfa_IR
dc.subjectسیستم کنترل سطح آبfa_IR
dc.subjectکمی‌سازیfa_IR
dc.subjectواکنش‌دهنده گازیfa_IR
dc.subjectپیل های سوختیfa_IR
dc.subjectروشهای تحلیل داده های عددی و آزمایشگاهیfa_IR
dc.titleبررسی آزمایشگاهی سیستم کنترل سطح آب جداساز مایع-گاز در پیل سوختیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentآزمایشگاه تحقیقاتی فناوری پیل سوختی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، فریدونکنار، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی مالک اشترfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی مالک اشترfa_IR
dc.citation.volume53
dc.citation.issue1
dc.citation.spage17
dc.citation.epage17
nlai.contributor.orcid0000-0002-6484-6190


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد