• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 53, شماره 1 (Special Issue)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 53, شماره 1 (Special Issue)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی آزمایشگاهی سیستم کنترل سطح آب جداساز مایع-گاز در پیل سوختی

    (ندگان)پدیدآور
    شجاعی, احمد رضارهگشای, سید مجیدرحیمی اسبویی, مظاهرپهنابی, امیرحسینمحمدی, کمال
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.498 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تعامل بین هیدروژن و اکسیژن در یک پیل سوختی سبب تولید آب می‌شود. حضور این محصول می‌تواند کارایی پیل سوختی را کاهش دهد. هدف از این مطالعه، معرفی نوعی سیستمِ کنترلِ سطحِ آب است که علاوه بر کنترل آب خروجی از جداساز، از اتلاف گازهای واکنش دهنده مانند هیدروژن و اکسیژن جلوگیری کند. بنابراین گازهای استفاده نشده به پیل سوختی باز گردانده می‌شوند و در نتیجه هزینه‌ی ناشی استفاده از گازهای واکنش دهنده برای تولید برق کاهش می‌یابد. در این مقاله با توجه به مشخصات پیل سوختی و محدودیت ساخت به کمی‌سازی عملکرد سیستم کنترلی پرداخته شده است. این سیستم شامل یک واحد مکانیکی (ونتوری) و یک واحد کنترل است و بر اساس گازهای مختلف واکنش‌دهنده مانند هوا و اکسیژن طراحی شده است. پارامترهای موثر در کنترل شیر تخلیه همچون طول مسیر اتصال، زاویه قرارگیری سنسور، وقفه های زمانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بررسی طول مسیر نشان داد اگر طول مسیر زیاد باشد، تغییرات فشار حالت نوسانی گرفته و برای مدت زمان شرط فشار را برقرار نمی‌کند و سیستم کارایی خود را از دست می‌دهد. زاویه سنسور نیز تنها در ماکزیمم زمان بحرانی تاثیرگذار است به نحوی که با قرارگیری سنسور در زاویه 90 درجه به ماکزیمم مقدار می‌رسد. بنابر تست‌های انجام شده زمان بین 3/0 تا 5/0 ثانیه برای زمان بحرانی کمینه پیشنهاد می‌شود. در نهایت به منظور کنترل اتوماتیک سیستم کنترل سطح آب جداساز، روابطی بر اساس فشار کاری پیل سوختی ارائه شده است. در مجموع الگوریتم کنترلی عملکرد صحیحی از خود نشان داد.
    کلید واژگان
    پیل سوختی
    ونتوری
    سیستم کنترل سطح آب
    کمی‌سازی
    واکنش‌دهنده گازی
    پیل های سوختی
    روشهای تحلیل داده های عددی و آزمایشگاهی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2021-03-21
    1400-01-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
    دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
    آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری پیل سوختی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، فریدونکنار، ایران.
    دانشگاه صنعتی مالک اشتر
    دانشگاه صنعتی مالک اشتر

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.16127.6281
    https://mej.aut.ac.ir/article_3673.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801176

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب