نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنامداری, سیناfa_IR
dc.contributor.authorرضاپور خانقاه, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorحامد, محمد علیfa_IR
dc.date.accessioned1400-02-17T18:13:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-05-07T18:13:59Z
dc.date.available1400-02-17T18:13:58Zfa_IR
dc.date.available2021-05-07T18:13:59Z
dc.date.issued2021-04-21en_US
dc.date.issued1400-02-01fa_IR
dc.date.submitted2019-05-18en_US
dc.date.submitted1398-02-28fa_IR
dc.identifier.citationنامداری, سینا, رضاپور خانقاه, سعید, حامد, محمد علی. (1400). کنترل ترکیبی پایداری طولی و جانبی در خودروهای سواری با در نظر گرفتن دینامیک موتور و استفاده از الگوریتم کنترل فراپیچشی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 53(2), 17-17. doi: 10.22060/mej.2020.16337.6345fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.16337.6345
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_3764.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801136
dc.description.abstractیکی از مسائل پر اهمیت در مورد خودروهای سواری بحث پایداری حرکتی می‌باشد، که با توجه به اهمیت این موضوع تحقیقات زیادی در زمینه پایداری کششی و پایداری حرکت جانبی خودروها انجام گرفته است. در این مقاله ، بررسی پایداری خودرو برای حرکت طولی و جانبی به صورت همزمان انجام گرفته است. مدل چهارچرخ خودرو برای استخراج معادلات در نظر گرفته شده و برای مدل‌سازی رفتار تایرها و جاده از مدل غیرخطی داگاف استفاده شده است. برای سیستم قدرت خودرو از مدل موتور چو با دو متغیر حالت استفاده شده است که موجب می‌شود اعمال گشتاور به چرخ‌ها به حالت عملی نزدیک تر باشد. برای کنترل سیستم از روش کنترل غیرخطی مد لغزشی فراپیچشی استفاده شده است که روشی مقاوم در برابر اغتشاشات و عدم قطعیت‌های مدل است. در مدل کنترلی ارائه شده برای کنترل پایداری طولی و پایداری جانبی، به ترتیب زاویة دریچه گاز و گشتاور چرخشی به عنوان ورودی و ضریب لغزش طولی و سرعت چرخشی به عنوان خروجی در نظر گرفته شده‌اند. در بخش بررسی نتایج سیستم به سه شکل مجزا در حالت های دارای کنترل کننده طولی، دارای کنترل کننده جانبی و در نهایت سیستم با کنترل کننده ترکیبی و همزمان طولی و جانبی مورد بررسی قرار گرفته است . در هر سه مورد ذکر شده به بررسی پایداری سیستم در حضور عدم قطعیت ها و اغتشاشات پرداخته شده است. نتایج به دست آمده کارآمدی روش ارائه شده را در کنترل ترکیبی پایداری طولی و جانبی نشان می‌دهد.fa_IR
dc.format.extent1363
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.16337.6345
dc.subjectپایداری خودروfa_IR
dc.subjectپایداری ترکیبی طولی و جانبیfa_IR
dc.subjectمدل تایر داگافfa_IR
dc.subjectمدل موتور چوfa_IR
dc.subjectکنترل مد لغزشی فراپیچشیfa_IR
dc.subjectدینامیک خودروfa_IR
dc.subjectسامانه های کنترل خودروfa_IR
dc.titleکنترل ترکیبی پایداری طولی و جانبی در خودروهای سواری با در نظر گرفتن دینامیک موتور و استفاده از الگوریتم کنترل فراپیچشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تبریز*دانشکده مهندسی مکانیکfa_IR
dc.citation.volume53
dc.citation.issue2
dc.citation.spage17
dc.citation.epage17
nlai.contributor.orcid0000-0003-0942-8604


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد