• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 53, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 53, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شبیه سازی یک بعدی احتراق ترکیب های مختلف گاز طبیعی غنی شده با هیدروژن

    (ندگان)پدیدآور
    بهمنی, احسانمظاهری, کیومرثعلیپور, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.166 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توربین های گازی زمینی یکی از پرکاربردترین توربین ها می باشند که سوخت اصلی آنها گاز طبیعی است. بدلیل تغییر ترکیب گاز طبیعی تولید شده در پالایشگاه ها در زمان ها و مکان های مختلف، و همچنین تغییر ترکیب سوخت در خطوط گازرسانی به نیروگاه ها، خواص احتراقی ترکیب های مختلف، تغییر کرده و در بعضی اوقات، تاثیرات مضری را برجای می گذارد. به همین دلیل، روش هایی پیشنهاد شده است که تاثیرات منفی احتراق نامطلوب ایجاد شده در سوخت های هیدروکربنی به حداقل برسد که یکی از این روش ها، تزریق هیدروژن است. هیدروژن بدلیل دارا بودن خواصی همچون انرژی اشتعال پایین، واکنش پذیری بالا، قدرت نفوذ بالا و سرعت سوزش بالا، یک افزودنی خوب برای بهبود احتراق سوخت های هیدروکربنی بشمار می رود. در این پژوهش نیز سعی شده است که تاثیر دو سینتیک شیمیایی مختلف، تاثیر تغییر ترکیب سوخت گاز طبیعی و همچنین افزودن هیدروژن بمنظور بهبود احتراق ترکیب های مختلف سوخت و تاثیر فشار بر مشخصه های احتراقی بررسی شود. مشاهده شده است که در شرایط کاری درنظر گرفته شده در این پژوهش، سینتیک GRI3.0 عملکرد بهتری نسبت به سینتیک AramcoMech1.3 دارد. همچنین افزودن 10 درصد هیدروژن، باعث بهبود خواص احتراقی مورد بررسی از جمله بازه پایداری احتراق، شده است. با افزایش فشار نیز می توان به مقادیر بالاتری از دما و سرعت سوزش آرام دست پیدا کرد و بازه پایداری احتراق را گسترش داد.
    کلید واژگان
    توربین گازی زمینی
    تزریق هیدروژن
    سینتیک GRI3.0
    سینتیک AramcoMech1.3
    تاثیر فشار بر محدوده شعله وری
    احتراق و جریان های واکنشی
    سوخت های جایگزین

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2021-03-21
    1400-01-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    شهید چمران اهواز-مهندسی- گروه مهندسی مکانیک

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.15240.6071
    https://mej.aut.ac.ir/article_3477.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801105

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب