• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 53, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 53, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر زمان شروع پاشش بر ظرفیت بازیافت حرارت هدر رفتی در موتورهای RCCI

    (ندگان)پدیدآور
    نشاط, الههناظمیان, مهردادخوشبختی, رحیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    906.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بخش عمده‌ای از انرژی ورودی به سیلندر در یک موتور احتراق داخلی توسط عوامل مختلفی تلف می‌شود و فقط حدود یک سوم از این انرژی به کار مفید تبدیل می‌گردد. بنابراین ارائه راه‌حل‌هایی که بتواند بخشی از انرژی تلف شده موتور را بازیابی کند قابل توجه و مفید می‌باشد. در این مطالعه به بررسی تاثیر زمان شروع پاشش در موتور اشتعال تراکمی کنترل واکنشی بر ظرفیت حرارت هدر رفتی بازیافتی در این موتورها، پرداخته شده است. از همین رو از یک مدل دینامیک سیالات محاسباتی برای شبیه‌سازی موتور استفاده شده است. در ابتدا مدل با استفاده از داده‌های تجربی صحت‌سنجی شده و سپس زمان شروع پاشش سوخت دیزل تغییر داده شده و اثرات آنها بر روی نابودی اگزرژی، ضریب بهره وری، توان خروجی از موتور و آلاینده های تولیدی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان دادند که با زودهنگام کردن زمان شروع پاشش سوخت پارامترهای عملکردی همانند بازده قانون اول ترمودینامیک و آلاینده‌هایی خروجی از موتور از قبیل هیدروکربن‌های نسوخته و کربن مونواکسید به ترتیب افزایش و کاهش پیدا کرده‌اند. به علاوه اگزرژی حاصل از انتقال حرارت به دلیل بالا بودن انتقال حرارت در اثر بالا بودن دمای بار داخل سیلندر، افزایش یافته و همچنین بالا بودن دما باعث شده است که بازگشت‌ناپذیری به دلیل افزایش تعداد واکنش‌های شیمیایی افزایش یابد. زودهنگام کردن زمان آغاز پاشش سوخت، ضریب بهره وری سیستم را افزایش داده و بالاترین مقدار ضریب بهره‌وری در زمان شروع پاشش سوخت 20 درجه قبل از نقطه مرگ بالا ایجاد شده است.
    کلید واژگان
    موتورهای اشتعال تراکمی کنترل واکنشی
    بازیافت حرارت هدر رفت
    زمان شروع پاشش
    نابودی اگزرژی
    ضریب بهره‌وری
    راهکارهای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در موتورهای درونسوز
    فن آوری های نوظهور در موتور های درونسوز

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2021-03-21
    1400-01-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    صنعتی سهند-مهندسی مکانیک
    دانشجو
    استاد

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.15465.6128
    https://mej.aut.ac.ir/article_3415.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801101

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب