نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعادلی, افشینfa_IR
dc.contributor.authorاستارمی, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, سید مهردادfa_IR
dc.date.accessioned1400-02-17T16:28:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-05-07T16:28:14Z
dc.date.available1400-02-17T16:28:14Zfa_IR
dc.date.available2021-05-07T16:28:14Z
dc.date.issued2021-02-01en_US
dc.date.issued1399-11-13fa_IR
dc.identifier.citationعادلی, افشین, استارمی, مجید, حسینی, سید مهرداد. (1399). مقاله علمی – پژوهشی: تحلیل اقتصادی- اجتماعی بازار ماهی‌‌ تازه استان گلستان. مجله علمي شيلات ايران, 29(6), 143-154.fa_IR
dc.identifier.issn1026-1354
dc.identifier.issn2322-5998
dc.identifier.urihttp://isfj.ir/article-1-2377-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/799993
dc.description.abstractبه منظور تحلیل اقتصادی - اجتماعی بازار ماهی، پرسشنامه‌‌ای از طریق مصاحبه با صاحب‌‌نظران و جستجو در منابع علمی طراحی شد. در سال 1398 اطلاعات 72 ماهی‌‌فروشی در سطح استان گلستان جمع‌‌آوری شد. با توجه به آزمون کلموگروف اسمیرنوف و ناپارامتریک بودن داده‌ها برای تجزیه تحلیل و مقایسه عوامل مستقل و وابسته از آزمون‌های کروسکال والیس و من ویتنی یو استفاده شد. علاوه بر سودآوری و محاسبه سرانه هر یک از عوامل اقتصادی برای اولویت‌‌بندی مشکلات از آزمون فریدمن و ارزیابی ویژگی‌‌های اجتماعی فروشندگان از رگرسیون خطی استفاده شد. میانگین فروش سالانه هر ماهی‌‌فروشی 3/23 میلیون تومان بود که حدود 60 درصد سوددهی دارد. تنها 36 درصد شهرستان‌‌های استان ماهی‌‌فروشی داشتند. سرانه درآمد ماهی‌‌فروشان حدود 22 میلیون و سرانه سود آنان 5/13 میلیون تومان است. روزانه به طور متوسط حداقل 45 و حداکثر 528 کیلوگرم فروش دارند. مهم‌‌ترین مشکلات بازار ماهی آنها کاهش قدرت خرید مشتریان، رقبای زیاد، کمبود ذخایر دریایی و فضای کم و نامناسب است. فروشندگان با سابقه بالای 15 سال رقیب زیاد و کمبود ذخایر دریایی و خرده فروشان اجاره سنگین، مالیات و عوارض را مهم‌‌ترین مشکل بازار نسبت به گروه دیگر ‌‌می‌‌دانستند. در مقابل، عمده‌فروشان کمبود ذخایر دریایی و افزایش صید غیرمجاز را مشکل اصلی‌‌تر می‌‌دانستند. فروشندگان زیر 35 سال نیز بیشتر از کمبود سرمایه و اجاره‌های سنگین رنج می‌‌بردند. سالانه فروشگاه‌‌های با سابقه بالای 15 سال 1/39 میلیون تومان درآمد و فروشندگان با تحصیلات بالاتر از دیپلم 47/33 تن فروش بیشتر نسبت به گروه مقابل ایجاد می‌‌کنند. بنابراین، ساماندهی بازار با تشویق به راه‌‌اندازی فروشگاه‌های ماهی‌‌فروشی در شهرستان‌‌‌‌های فاقد بازار و همچنین کمک به افزایش درآمد شهروندان گلستانی می‌‌تواند کمک‌‌های موثری در افزایش فروش و در نتیجه مصرف آبزیان باشد.fa_IR
dc.format.extent386
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه تحقیقات شیلات ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمي شيلات ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Scientific Fisheries Journalen_US
dc.subjectماهی تازهfa_IR
dc.subjectدرآمدfa_IR
dc.subjectبازار ماهیfa_IR
dc.subjectماهی فروشfa_IR
dc.subjectاستان گلستانfa_IR
dc.subjectاقتصاد شيلاتيfa_IR
dc.titleمقاله علمی – پژوهشی: تحلیل اقتصادی- اجتماعی بازار ماهی‌‌ تازه استان گلستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue6
dc.citation.spage143
dc.citation.epage154


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد