• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي شيلات ايران
    • دوره 29, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي شيلات ايران
    • دوره 29, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقاله علمی – پژوهشی: تحلیل اقتصادی- اجتماعی بازار ماهی‌‌ تازه استان گلستان

    (ندگان)پدیدآور
    عادلی, افشیناستارمی, مجیدحسینی, سید مهرداد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    386.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    به منظور تحلیل اقتصادی - اجتماعی بازار ماهی، پرسشنامه‌‌ای از طریق مصاحبه با صاحب‌‌نظران و جستجو در منابع علمی طراحی شد. در سال 1398 اطلاعات 72 ماهی‌‌فروشی در سطح استان گلستان جمع‌‌آوری شد. با توجه به آزمون کلموگروف اسمیرنوف و ناپارامتریک بودن داده‌ها برای تجزیه تحلیل و مقایسه عوامل مستقل و وابسته از آزمون‌های کروسکال والیس و من ویتنی یو استفاده شد. علاوه بر سودآوری و محاسبه سرانه هر یک از عوامل اقتصادی برای اولویت‌‌بندی مشکلات از آزمون فریدمن و ارزیابی ویژگی‌‌های اجتماعی فروشندگان از رگرسیون خطی استفاده شد. میانگین فروش سالانه هر ماهی‌‌فروشی 3/23 میلیون تومان بود که حدود 60 درصد سوددهی دارد. تنها 36 درصد شهرستان‌‌های استان ماهی‌‌فروشی داشتند. سرانه درآمد ماهی‌‌فروشان حدود 22 میلیون و سرانه سود آنان 5/13 میلیون تومان است. روزانه به طور متوسط حداقل 45 و حداکثر 528 کیلوگرم فروش دارند. مهم‌‌ترین مشکلات بازار ماهی آنها کاهش قدرت خرید مشتریان، رقبای زیاد، کمبود ذخایر دریایی و فضای کم و نامناسب است. فروشندگان با سابقه بالای 15 سال رقیب زیاد و کمبود ذخایر دریایی و خرده فروشان اجاره سنگین، مالیات و عوارض را مهم‌‌ترین مشکل بازار نسبت به گروه دیگر ‌‌می‌‌دانستند. در مقابل، عمده‌فروشان کمبود ذخایر دریایی و افزایش صید غیرمجاز را مشکل اصلی‌‌تر می‌‌دانستند. فروشندگان زیر 35 سال نیز بیشتر از کمبود سرمایه و اجاره‌های سنگین رنج می‌‌بردند. سالانه فروشگاه‌‌های با سابقه بالای 15 سال 1/39 میلیون تومان درآمد و فروشندگان با تحصیلات بالاتر از دیپلم 47/33 تن فروش بیشتر نسبت به گروه مقابل ایجاد می‌‌کنند. بنابراین، ساماندهی بازار با تشویق به راه‌‌اندازی فروشگاه‌های ماهی‌‌فروشی در شهرستان‌‌‌‌های فاقد بازار و همچنین کمک به افزایش درآمد شهروندان گلستانی می‌‌تواند کمک‌‌های موثری در افزایش فروش و در نتیجه مصرف آبزیان باشد.
    کلید واژگان
    ماهی تازه
    درآمد
    بازار ماهی
    ماهی فروش
    استان گلستان
    اقتصاد شيلاتي

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2021-02-01
    1399-11-13
    ناشر
    موسسه تحقیقات شیلات ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
    دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
    دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

    شاپا
    1026-1354
    2322-5998
    URI
    http://isfj.ir/article-1-2377-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/799993

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب