بررسی وضعیت شاخصهای شخصیتی، روانشناختی و فرهنگی بر توانمندسازی دبیران
(ندگان)پدیدآور
زربخش, علیرضاعلم, شهرامضرغامی, مهدینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: لازمه رقابت واقعی سازمانها و بقاء جهت ادامه حیات، عملیاتی کردن اهداف و اجرای استراتژیهای مناسب است. این اهداف در صورتی تحقق مییابد که نیرویانسانی توانمند شود. هدف تحقیق حاضر ارزیابی وضعیت شاخصهای توانمندسازی در بین دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش ایران بود که قصد دارد وضعیت شاخصهای توانمندسازی را از چند جنبه مورد بررسی و همبستگی بین آنها را مشخص کند.
روش کار: تحقیق حاضر از نظر گردآوری اطلاعات، پیمایشی و به شکل میدانی اجرا شد. جمعیت مورد بررسی 600 نفر بودند که از میان 33201 نفر از کل دبیران آموزش و پرورش استانهای کشور انتخاب شدند. ابزار کسب دادهها شامل پرسش نامه محقق ساخته بود که با استفاده از پرسش نامه باز و با مراجعه به30 نفر از متخصصین و کارشناسان خبره دراین موضوع، شاخصهای مهم و عوامل تأثیرگذار بر توانمندسازی کارکنان مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از ویرایش تبدیل به پرسش نامه بسته شد. پرسش نامه فوق دارای 6 قسمت بوده که مربوط به شاخصهای مؤثر بر توانمندسازی نیروی انسانی (شخصیتی، انگیزشی، سازمانی، آموزشی- تخصصی، فرهنگی-اجتماعی، تجهیزات) بود.
یافتهها: یافتههای به دست آمده نشان داد، شش شاخص شخصیتی، انگیزشی، سازمانی، فرهنگی-اجتماعی، آموزش-تخصص و تجهیزاتی در تبیین توانمندسازی دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش نقش بسزایی ایفا میکنند.
نتیجهگیری: در بین شش شاخص مورد بررسی، شاخص ویژگی شخصی در رتبه اول و از اهمیت بالایی برخوردار بود. این امر میتواند مبنائی برای تدوین راهبردهای مناسب منابع انسانی در دستیابی به توانمندسازی نیروی انسانی باشد.
کلید واژگان
توانمندسازیتربیت بدنی
آموزش و پرورش
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2020-11-011399-08-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایراندانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری، تهران، ایران
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ،ایران
شاپا
2228-70432228-7051




