طراحی و تبیین مدل مشارکت سازمانی در سلامت معلمان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران
(ندگان)پدیدآور
باقری, احمدعلیضماهنی, مجیدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: با توجه به افزایش سرعت تغییرات در سازمانها، رهبری منابع انسانی و استفاده از تواناییها و استعدادهای همه آنها موضوع مهمی در هر سازمان میباشد که با مشارکت مؤثر سازمانی میتوان به آن دست یافت. این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل مفهومی مشارکت سازمانی در سلامت معلمان اداره کل آموزش وپرورش استان مازندران) انجام شده است.
روش کار: روش تحقیق کیفی بوده که با استفاده از پنل خبرگان آن، اعضای صاحبنظر استادان و کارشناسان به تعداد 32 نفر بودند. برای نهایی کردن دستهبندیهای بدست آمده از نشانگرهای حاصل از توافق خبرگان و خروجیهای تحلیل عاملی اکتشافی و نیز نامگذاری نشانگرها در ابعاد مختلف برای طراحی مدل اقدام به تشکیل گروه کانونی گردید.
یافته ها: نتایج نشان دادند که از 81 نشانگراستفاده شده بعد از نظر خبرگان، جدول واریانس کل و اعمال نظر گروه کانونی تنها 35 نشانگر برای طراحی مدل باقی ماندند و با استفاده از نمودار تحلیل عاملی اکتشافی و نظر گروه کانونی نشانگرها با کمک و استفاده از مدل هفت اس مکینزی در هفت بعد دستهبندی و نامگذاری شدند و مدل مشارکت سازمانی در سلامت معلمان در آموزش و پرورش مازندران طراحی شد.
نتیجه گیری: مهمترین یافته تحقیق را میتوان مدل نهایی تحقیق دانست. این مدل وضعیت مطلوب آموزش و پرورش مازندران را برای رسیدن به مشارکت سازمانی در امر سلامت را نشان میدهد که وضعیت موجود با استفاده از این مدل مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت و به نظر میرسد آموزش و پرورش مازندران برای دستیابی به مشارکت سازمانی یا ارتقای مستمر آن باید در هفت بعد و 35 نشانگر مربوط به آنها، به سرآمدی برسد.
کلید واژگان
مدل مشارکت سازمانیسلامت معلمان
آموزش و پرورش.
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2020-11-011399-08-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نور، تهران، ایراندانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




