مقایسه رضایت شغلی و استرس شغلی در پرستاران و کارکنان اتاق عمل و هوشبری
(ندگان)پدیدآور
رحمانی, رامینابرازه, علیزندی, فرزادروحی, رقیهزندی, شیردلنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: توجه به نیروی انسانی یکی از اصول اساسی برای افزایش بهره وری و کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان ها می باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه سطح رضایت شغلی و استرس شغلی و ارتباط این دو مولفه در پرستاران و کارکنان اتاق عمل و هوشبری طراحی شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بوده و در آذر 1398 در بیمارستان های آموزشی زابل با شرکت 175 نفر از پرستاران، کارکنان اتاق عمل و هوشبری انجام شد. از یک پرسشنامه سه بخشی (اطلاعات جمعیت شناختی، رضایت شغلی و استرس شغلی) برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نسخه 20 نرم افزار SPSSو بهره گیری از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون هایTو تحلیل واریانس یک طرفه انجام شد.
یافته ها: در این مطالعه مشخص شد که پرستاران، بیشترین رضایت شغلی را داشته و کارکنان هوشبری و اتاق عمل، به میزان کمتری از رضایت شغلی برخوردار بودند. همچنین بیشترین و کمترین میزان استرس شغلی نیز به ترتیب مربوط به کارکنان هوشبری و پرستاران بوده و تفاوت در هر دو مولفه در بین سه گروه معنادار بود. بررسی های بیشتر در این زمینه نشان داد که به طور کلی همبستگی منفی و معناداری بین رضایت شغلی و استرس شغلی وجود داشت.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه کارکنان هوشبری نسبت به دو گروه دیگر وضعیت نامطلوب تری داشتند، توصیه می شود برنامه ریزی های کاری و مدیریتی در بیمارستان ها به تفکیک گروه های شغلی صورت پذیرد و مطالعاتی در جهت نیازسنجی برای هر گروه، به طور جداگانه انجام شود.
کلید واژگان
رضایت شغلیاسترس شغلی
پرستار
اتاق عمل
هوشبری
عمومى
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-12-011399-09-11
ناشر
انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی همداندانشگاه علوم پزشکی قم
دانشگاه آزاد قروه
دانشگاه علوم پزشکی زابل
دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
شاپا
1735-19602345-5365




